Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Subject "Master i spesialpedagogikk"
Now showing items 1-7 of 7
-
De viktige barnestemmene - Barn og unge i sorg: En kvalitativ studie over fire unge kvinners erfaringer og behov til skolen og medelever når sorgen rammet
(Master thesis, 2018)Temaet for denne studien er barn og unges forventinger og erfaringer til lærere og medelever etter å ha mistet en av sine foresatte. Formålet med studien har vært å skape en større innsikt og forståelse for hva en sorgprosess ... -
Hvordan vurderer tre informanter med ulik utdanningsbakgrunn den vanskelige samtalen med barn og unge? - Hvilke faktorer har de erfart må være tilstede før, under og etter samtalen?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det er vanskelig å ta innover seg at noen barn og unge er utsatt for vold og seksuelle overgrep. Dette er et tema som lenge har vært tabubelagt, og er det dessverre fortsatt. Voksne som arbeider med barn og unge ... -
Innføringstilbud og inkludering: En kvalitativ studie av minoritets- og majoritetselevers erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud - Hvordan kan ungdommers erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud forstås i et inkluderingsperspektiv?
(Master thesis, 2018)Tema for denne studien er inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever. For å undersøke dette temaet har jeg tatt for meg mottaksklasse som innføringstilbud i norsk ungdomsskole. Gjennom både majoritet- og ... -
Innvirkningen tidlig innsats har på undervisningen i norsk skole - En kvalitativ studie om hvordan forstå tidlig innsats i lys av ulike pedagogiske tradisjoner og hva det har å si for pedagogisk praksis
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å belyse satsningen tidlig innsats og hvordan man kan forstå tidlig innsats ut fra en pedagogisk tradisjon. Studien baserer seg på intervju av lærere, skolefaglig rådgiver og kommunalsjef for ... -
Predikerer emosjonelle vansker, resiliens, mestring og framtidsorentering intensjon om å slutte på videregående skole?
(Master thesis, 2018)Å slutte på skolen kan forstås som sluttpunktet i en prosess der elever over tid mister engasjement, og utvikler intensjoner om å slutte. Denne undersøkelsen bygger på datamateriale fra et forskningsprosjekt utarbeidet av ... -
Ungdomsskoleelvers erfaringer med spesialundervisning - En kvalitativ studie med fokus på elevens stemme
(Master thesis, 2018)Formål: Formålet med oppgaven har vært å få innsikt i hvilke erfaringer elever som får spesialundervisningen har i dag. Spesialundervisning er i dag et mye diskutert tema i Norge. Gjennom denne oppgaven ønsket jeg å spørre ...