Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 811-830 av 14121
-
Barn eller innvandrere? : tilbudet til enslige mindreårige asylsøkere etter bosetting
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven er en sosiologisk studie av omsorgstilbudet til bosatte enslige mindreårige asylsøkere i aldere 15-18 år. Det empiriske datamaterialet er generert gjennom ni semistrukturerte intervju med miljøarbeidere ... -
Barn har rett til kunnskap
(Master thesis, 2020)SAMMENDRAG Bakgrunn og hensikt Denne masteroppgaven handler om den digitale læringsressursen «Jeg vet», og om hvordan denne kan være et bidrag til å forebygge vold og seksuelle overgrep mot barn og unge. Noen barn og unge ... -
Barn i barnebolig - hverdagsliv og trivsel: En observasjonsstudie
(Master thesis, 2014)Funksjonshemmede barn som bor i barnebolig representerer en gruppe mennesker som i Norge ikke har kommet til orde i forhold til hvordan de opplever sin hverdag. Tidligere forskning har hentet informasjon fra foresatte, ... -
Barn i barnehagen med frykt og angst: En fenomenologisk studie av hvilken betydning førskolelærere kan ha i forhold til å bidra til å forebygge og redusere barns frykt og angst
(Master thesis, 2012)Angstforstyrrelser er den hyppigst forekommende psykiske lidelsen blant barn og unge i Norge i dag, og noen barn utvikler angstforstyrrelser allerede tidlig i førskolealder (Nærde & Neumer, 2003). Frykt og angst kan få en ... -
Barn i barnehagen som pårørende ved kreft: En fenomenologisk studie av hvordan pedagogiske ledere i barnehagen hjelper barn som er pårørende når mor eller far har kreft.
(Master thesis, 2012)Bakgrunn for studien: Det er mange voksne som får en kreftsykdom hvert år. Disse voksne har også ofte barn som blir vitne til foreldrenes kamp mot sykdommen. Lite er skrevet om barnehagebarn som pårørende ved kreft. ... -
Barn i kontakt med barnevernet: Betydningen av å anerkjenne skolen som en del av barnets omsorgsmiljø
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen settes det søkelys på skolesituasjonen til barn som er i kontakt med barnevernet. Det tas her utgangspunkt i velkjent kunnskap om at denne gruppen barn har størreutfordringer i skolen enn andre barn. ... -
Barn med atferdsvansker i uterommet : "Skal vi ut?" : en kvalitativ studie av tre pedagogers erfaringer om hvilken betydning det kan ha for barn med atferdsvansker i barnehagen å få benytte uterommet i samhandling med andre
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven har søkelyset vært rettet mot barn med atferdsvansker i uterommet. Målet med studien har vært å søke etter erfaringer om hvilken betydning det kan ha for barn med atferdsvansker å få benytte uterommet i ... -
Barn med CI og autismespekterforstyrrelser: Hvordan kan lyd bli meningsfull?
(Master thesis, 2010) -
Barn med cochleaimplantat og sosialt samvær med hørende barn i barnehage og skole
(Master thesis, 2009) -
Barn med desorganisert tilknytning i fosterhjem
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen "Kan reaktive tilknytningsforstyrrelser hos barn plassert i fosterhjem forklare utilsiktet flytting?". Med hovedvekt på hvordan det er å stå i relasjon til et barn med ... -
Barn med kreft: Informasjon til foreldre og deres møte med helsepersonell
(Master thesis, 2012)The purpose of this thesis is to study how parents of children with cancer experience the information that is given and their relation to health professionals treating their child. When a child or a youth has a serious ... -
Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning - En kvalitativ studie av hvordan personalet i en avlastningsenhet ivaretar multifunksjonshemmede ikke-verbale barns rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning
(Master thesis, 2019)Tittel: Barn med multifunksjonshemming og deres rettigheter til selvbestemmelse og medvirkning Formålet med prosjektet Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hvordan ansatte i en avlastningsenhet ... -
Barn med nedsatt funksjonsevne og vennskap i barnehagealder - En litteraturstudie om spesialpedagogisk forskning på vennskap
(Master thesis, 2018)Dette er en litteraturstudie som har som mål å se på innholdet i nyere spesialpedagogisk forskning som omhandler barn med funksjonsnedsettelser og vennskap i tidlig alder. Utvalget består av fem artikler fra tre forskjellige ... -
Barn med rusmiddelavhengige omsorgspersoner
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Denne oppgaven baserer seg på en litteraturstudie der hensikten er å belyse sammenhengen mellom rusmiddelavhengige omsorgspersoner og barns utvikling. I Norge er det mange barn og unge som vokser opp i et hjem ... -
Barn med samspillsvansker og ansattes dilemma relatert til retten til medvirkning i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:341, Doctoral thesis, 2014)Dette er en artikkelbasert avhandling. Målet med forskningen har vært å utforske mulige dilemma relatert til ansattes mandat og erfaringer i barnehagen i arbeid med barn med samspillsvansker og medvirkning.Datamaterialet ... -
Barn med spesielle behov under barnevernets omsorg
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Problemstilling: Hvordan legge til rette for barn med autismespekterdiagnoser under barnevernets omsorg? Bakgrunn og formål: Det faglige fokuset på barn med autismespekterdiagnoser i barnevernet har både i Norge ... -
Barn med syns- og/eller øyemotoriskeforstyrrelser i skolen - Hvilke erfaringer har foreldre og lærere med barn i ''gråsonen'' med syns- og/eller øyemotoriske forstyrrelser og hvilken hjelp får disse barna i leseopplæringen i skolen?
(Master thesis, 2018)Prosjektet handler om barn i «gråsonen» med syns- og eller øyemotoriske forstyrrelser og den hjelpen de får i leseopplæringen i skolen. Mange barn med syns- og øyemotoriske forstyrrelser får ofte feilaktig diagnose dysleksi ... -
Barn og foreldre som sosiale aktører i møte med hjelpetjenester
(Doctoral thesis, 2002)Avhandlingens overordnede problemstillinger er Hva kan vi lære av å studere kompetanse, hverdagsliv og positive livshendelser hos barn som er brukere av velferdstjenester? På hvilken måte kan barna og foreldrenes erfaringer ...