Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6688-6707 av 14117
-
Jean Bodin and religious toleration
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In the wake of the Protestant Reformation and the division of Western Christianity into rival religious camps, France descended into religious civil war in the years 1562-1598. The question then was how to respond to it. ... -
Jeg bare telte, jeg
(Master thesis, 2020)De siste årene har det vært en enorm økning i bruken av interaktive, digitale verktøy i skolen, både i Norge og internasjonalt. Samtidig etterspørres det mer forskning på konsekvensene av denne digitaliseringen, og spesielt ... -
"Jeg blir meg i samspill med deg" : en kvalitativ studie om å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne undersøkelsen omhandler arbeidet med å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen. Undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie med to barnehagelærere som har lederansvar. Deltakerne jobber i hver sin ... -
«Jeg blir veldig trøtt og sliten av å nave egentlig»: En kvalitativ undersøkelse av unge arbeidslediges opplevelse av hverdagen og motivasjon for å søke jobb
(Master thesis, 2013)Resultatet i denne studien viser at for arbeidsledige er en strukturert hverdag, sosial tilhørighet og meningsfulle aktiviteter faktorer som har betydning for velværen. Flere faktorer som virker inn på velvære, kan både ... -
"Jeg bruker mest læreboka" : en studie om hvordan elever benytter ulike ressurser i matematikk
(Master thesis, 2013-08-12) -
Jeg burde være enda litt tynnere
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan idrettskultur bidrar til å legitimere og stigmatisere spiseforstyrrelser i toppidrett. Formålet med oppgaven er å utforske hvordan idrettskultur kan påvirke forholdet til mat og kropp ... -
"Jeg er alene her"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvilke føringer det spesialpedagogiske systemet legger for spesialpedagogers handlingsrom for å arbeide med sosial inkludering i skolen. Oppgaven benytter seg av en komparativ tilnærming, ... -
"Jeg er født døv og identifiserer meg som døv, definitivt!" - En studie av døve ungdommer og deres utvikling av identitet i lys av historiebevissthet
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført med 7 døve ungdommer. Temaet for oppgaven har vært døve ungdommer og deres identitetsdanning i lys av historiebevissthet, da denne gruppen definerer ... -
Jeg er ikke en maskin - En kvalitativ intervjustudie av leders opplevelse av leder-medarbeider-relasjonens betydning for bruken av tilbakemeldinger
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner for ledelse. Mange norske ledere kan oppleve det som utfordrende å gi tilbakemeldinger (Spurkeland, 2012). I denne studien undersøker ... -
"Jeg er ikke typisk mellomleder, jeg bryr meg jo om folk.": En kvalitativ studie om hvordan mellomledere konstruerer forståelse av sin lederposisjon.
(Master thesis, 2010)Ledelseforskningen har lenge prøvd å avklare hva som kjennetegner innholdet i god/dårlig (mellom)ledelse, og gjennom dette avklare hvem som bør/skal gjøre hva mot hvem. Dette har imidlertid gitt flere spørsmål enn svar. ... -
"Jeg er ingen leksegutt, jeg er en lekegutt!": En kvalitativ studie om læreres erfaringer knyttet til elever med lærings- og undervisningshemmende atferd og læringsmiljø
(Master thesis, 2011)I denne studien ønsker vi å belyse følgende problemstilling: ”Hvordan opplever og erfarer lærere å legge til rette for et godt læringsmiljø for alle i en klasse med elever med lærings- og undervisningshemmende atferd”? ... -
"Jeg er islam"
(Bachelor thesis, 2021) -
''Jeg er jo en lærer, jeg har ikke utdanna meg for å drive med krisehåndtering'' - En kvalitativ studie av læreres erfaring med elever i krise
(Master thesis, 2017)Temaet for denne studien er læreres erfaringer i arbeidet med elever i krise, i spennet mellom å skulle gi eleven omsorg, og å støtte eleven i å møte skolens krav. Studien vektlegger den typen krise som oppstår når en ... -
"Jeg er med på dine oppturer og nedturer hvis du vil ha meg med på reisen" : en kvalitativ studie av hvordan studieveiledere ved NTNU beskriver sine erfaringer med å møte studenter med psykiske helseproblemer
(Master thesis, 2016)Studentenes helse- og trivselsundersøkelse indikerer at studenter i økende grad strever psykisk, og i betydelig større grad enn befolkningen forøvrig. Ettersom studieveiledere daglig er i kontakt med ulike studenter, er ... -
"Jeg er mer positiv til faget enn det jeg var før" : en kvalitativ studie som undersøker hvordan tilpasset undervisning kan påvirke elevenes velvære og deres måloppnåelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2017)Dagens elever trives generelt godt i kroppsøvingsfaget (Moen, Westlie, Hammer & Bjørke, 2017a). Men det finnes også elever som har et dårlig forhold til kroppsøvingsfaget (Moen et.al, 2017a). Denne oppgaven omhandler de ... -
"Jeg er profesjonell lærer, på den måten som jeg syns er best" : en kvalitativ studie av opplevelsen og oppfattelsen av tatoverte lærere i den norske skolen : holdninger, reaksjoner og grenser for aksept
(Master thesis, 2016)This master thesis investigates how tattoos can affect teachers’ professional appearance in the Norwegian school. How are tattoos perceived in encounters with other teachers, principals, pupils and parents, as well as how ... -
«Jeg får et helt annet innblikk»: Fagpersoners erfaringer med familieorientert praksis i rusfeltet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Family members’ lives and health are seriously affected by alcohol- and drug addiction in close relationships, and research on addiction treatment shows that outcome of treatment is better when family is involved, both for ... -
«Jeg får litt mer tro på meg selv»
(Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med livsmestringsundervisning i skolen. Hensikten har vært å bidra til økt forståelse av hvordan elever erfarer å få kompetanse til å ta vare på egen psykisk helse, og hvordan ...