Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 61-80 av 128
-
Korpsdirigenten og samspill
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven Korpsdirigenten og samspill har til hensikt å undersøke hvilke aspekter som kjennetegner to korpsdirigenters tilnærming til det å lede samspill. Oppgavens empiri er generert gjennom intervju med to ... -
Kropp og sanser i læreplan og skolepraksis
(Master thesis, 2014)I bakgrunnen for masteroppgaven ”Kropp og sanser i læreplan og skolepraksis” ligger et ønske om å lære mer om hvordan lærere reflekterer overkropp og sanser som en tilgang til kunnskap. Jeg ville undersøke om, og hvordan, ... -
Kroppslig og sanselig kommunikasjon i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven tar for seg kroppslig og sanselig kommunikasjon i barnehagen gjennom et dramapedagogisk perspektiv. Studiets formål har vært å undersøke hvordan barnehagelærer kan kommunisere med barn ved å fokusere ... -
Kulturelt mangfold i skolen - ressurs eller problem? - En kvalitativ studie av skoleledere og samfunnsfagslærere i den flerkulturelle skolen
(Master thesis, 2013)I denne studien presenteres en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative intervjuer med lærere og rektorer ved tre videregående skoler i Norge. Et overordnet tema i oppgaven har vært hvordan minoritetselevers ... -
Kulturkunnskap i skolen - hva, hvordan og hvorfor? - En studie av læremidler i samfunnsfag
(Master thesis, 2017)Læreplanen i samfunnsfag for videregående skole har et hovedområde som dreier seg om identitet, samfunn og kultur. Jeg har brukt tekstanalyse for å undersøkt prioriteringer og framstillinger i de nyeste lærebøkene i faget ... -
La littérature en didactique du franҫais langue étrangère - Une étude sur l'usage des textes littéraires dans l'enseignement secondaire en Norvège
(Master thesis, 2015)Målet med denne studien har vært å finne ut i hvilken grad litterære tekster anvendes i dagens franskundervisning, Fransk II, i den videregående skole. Videre tar den for seg fransklærernes begrunnelser for egen ... -
Lesing av den naturfaglige teksten - En kasusstudie med fokus på sammenheng mellom lærers leseopplæring og elevers leseprosess i naturfag
(Master thesis, 2013)Denne studien beskriver lesing i naturfag fra et elev- og lærerperspektiv. Det er gjennomført lite forskning på lesing og naturfag etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006.Internasjonale undersøkelser viser at norske ... -
Lesing i samfunnsfag - En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skole
(Master thesis, 2012)Det overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar på handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres ... -
Let us talk about it - A qualitative study of deployed strategies and teacher cognition pertaining to conversation in the ESL classroom
(Master thesis, 2017)This master’s thesis explores the use of strategies and teacher cognition pertaining to conversation, or oral interaction, in the English as a second language (ESL) classroom. The setting is an upper secondary school in ... -
Like barn lærer mest? - Sterke elevers naturfaglige utbytte undersøkt i homogene og heterogene grupper
(Master thesis, 2014)Temaet for studien er tilpasset opplæring for sterke elever i naturfag. PISA- og TIMSS-undersøkelser fra de senere årene viser at Norge har en svært liten andel elever på høyeste nivå i naturfag på 8. trinn. Jeg valgte ... -
Læreplananalyse av norsk og japansk læreplan i naturfag - En sammenlikning av den norske og den japanske læreplanen med henblikk på overenstemmelse mellom læreplanmål og kompetansenivåene i TIMSS-undersøkelsen 2011
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en analyse av den norske og japanske læreplanen opp mot kompetansenivåer i TIMSS-undersøkelsen fra 2011. Japan skårer høyt i naturfag i internasjonale studier og Norge ligger rundt midten av skalaen. ... -
Læreplanforståelse i praksisfellesskapet - Med fokus på samarbeid ved Helse- og oppvekstfag Vg1
(Master thesis, 2016)Sammendrag Denne studien er en kvalitativ studie som ser på samarbeidet med læreplanen ved Helse- og oppvekstfag Vg1. Undersøkelsen tar utgangspunkt i teori fra Wenger (2015) og intervju som er utført våren 2016. Jeg har ... -
Lærer i utvikling - læringsstrategier, læringsledelse og selvregulert læring i naturfag - En undersøkelse i to klasser i naturfag i videregående skole
(Master thesis, 2016)Problemstillingen i denne oppgaven har vært hvordan læreren kan tilrettelegge undervisningen i naturfag slik at elevene i videregående skole kan utvikle effektive, individuelle læringsstrategier som et ledd i selvregulert ... -
Lærlingens rettigheter i opplæringen - system, tilfeldighet og virkelighet
(Master thesis, 2017)Lærlinger har et ekstra sterkt lovvern i forhold til fysisk og psykisk arbeidsmiljø, ettersom de har rettigheter både etter opplæringsloven og arbeidsmiljøloven. Fylkeskommunen er skoleeier og har det overordnede ansvaret ... -
Making Classic Literature More Approachable in EFL Classrooms Through Adaptations - A Study of Shakespeare's Macbeth
(Master thesis, 2016)Classic literature is an important part of world history, and important to preserve as a part of a student’s education. Classic literature may, however, be challenging to read for a lower secondary student, since the ... -
"Mamma er en som liker realfag, og jeg er ganske lik min mor. Det er broren min også." - En kvalitativ studie av jenters valg av fysikk 2 i videregående skole
(Master thesis, 2013)Offentlige og private instanser etterlyser flere jenter til fysikkfaglige studier i høyere utdanning .På samme tid viser TIMSS Advanced og FUN-undersøkelsen at andelen jenter som tar fagfordypningen fysikk 2 i videregående ... -
"Mål for opplæringen er at eleven skal kunne..." - Dokumentstudie av tre høyskolers emneplaner i Naturfag 1 og 2
(Master thesis, 2013)Denne studien ser på emneplaner i fagene Naturfag 1 og 2 ved tre høyskoler som har Grunnskolelærerutdanning i forhold til naturfaget i Kunnskapsløftet. I denne studien er det emneplanene ved ... -
Med inquiry-brillene på - En studie av den japanske naturfaglæreplanen med fokus på inquiry-basert læring
(Master thesis, 2013)Dette er en studie av den japanske læreplanen i naturfag med fokus på inquiry-basert læring. Utgangspunktet for oppgaven er Japans gode resultater i de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PISA, og Rocardrapportens ... -
Med metaperspektiv på læring - En studie av elevers bevissthet til egen læring i naturfag
(Master thesis, 2013)Kunnskaper om metakognisjon og læringsstrategier anses for å være en sentral del av strategisk og livslang læring. På tross av økt fokus på læringsstrategier gjennom Læringsplakaten, viser ... -
More Than Words can Tell - Using Multimodal Texts to Support Reading Comprehension of Literary Texts in English
(Master thesis, 2015)This thesis explores the possibilities of multimodality in supporting text comprehension of literary texts in language learning of the L2. While multimodal texts offer multiple ways of meaning making that sometimes go ...