Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 21-40 av 350
-
Barnehageledelse mellom innsiden og utsiden – En kvalitativ studie av barnehagelederes erfaringer og opplevelser med ledelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:262, Doctoral thesis, 2023)English abstract The purpose of this study is to gain insight into experienced leaders’ descriptions of what is significant for early childhood education leadership and how leaders experience their own development as ... -
Barnehagelærernes erfaringsprosesser. En narrativ studie om profesjonell utvikling basert på fortellinger fra barnehagelærerstudenter og barnehagelærere
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:181, Doctoral thesis, 2022)English summary Kindergarten teachers live their professional lives in encounters with different people, and every day they must make assessments and make decisions that intervene in the context of which they are a part ... -
Barnehagens arbeid i forhold til seksuelle overgrep : en studie av noen norske barnehagers arbeid for beskyttelse mot seksuelle overgrep og hvordan barnehagen på et tidlig tidspunkt kan kartlegge risikofaktorer og påvirke faktorer som beskytter barnet
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er seksuelle overgrep og omhandler hva som kan gjøres for å beskytte barn i barnehagen mot seksuelle overgrep. Målet med denne studien er å få innblikk i hva som kan ... -
Barnehagens møte med minoritetsforeldre: En kritisk studie av anerkjennelsens og miskjennelsens tilblivelser og virkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:55, Doctoral thesis, 2018)Temaet for denne avhandlingen er barnehage-hjem-samarbeid. Målet er å utforske hvordan tildeling av anerkjennelse og miskjennelse skjer i barnehagens møte med minoritetsforeldre, og hvordan disse tildelingene kan forstås ... -
Barnehagens oppfølging ved omsorgssvikt - En kvalitativ studie av styrers og to spesialpedagogers erfaring med oppfølging av barn utsatt for omsorgssvikt
(Master thesis, 2017)Undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie. Deltakerne er en styrer og to spesialpedagoger. De fortalte om hvilke erfaringer de hadde med å følge opp barn som har vært utsatt for omsorgssvikt. Deltakerne kommer fra tre ... -
Barns undring gjennom fortolkning og levd kropp. Hermeneutiske og fenomenologiske hendelser i barnehagen
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:110, Doctoral thesis, 2018)Denne avhandlingen er et bidrag til det barnehagepedagogiske kunnskapsfeltet og har som mål å utvikle en ny forståelse for barns livsverden (den førteoretiske verden som er selvinnlysende eller gitt) og barns danningsprosesser ... -
Bekymringsfullt fravær i grunnskolen - En kvalitativ undersøkelse av ulike aktørers vurderinger av tiltak
(Master thesis, 2017)Denne studien retter oppmerksomheten mot bekymringsfullt fravær i grunnskolen. Min problemformulering er: Hvordan vurderer ulike aktører tiltak mot bekymringsfullt fravær? Studien er kvalitativ, og jeg har benyttet ... -
Beredskap i skolen - Beredskap, forebygging, medvirkning og skolemiljø
(Master thesis, 2021)«Det er sannsynlig at noe usannsynlig vil skje» - Aristoteles Etter terrorangrepene 22. juli 2011 har det vært et økende fokus på beredskap i Norge, men hvordan er statusen på beredskap i de norske skolene? Dette spørsmålet ... -
Blomster og pollinering: betydningen av konkretisering for elevens læring
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg bruk av botanisk hage som alternativ læringsarena sammenlignet med tradisjonell klasseromsundervisning. I naturfag er det mange tema som kan knyttes opp mot bruk av naturen i undervisning, ... -
Brobyggerne - Tospråklige læreres opplevelse av sin rolle i skolen
(Master thesis, 2017)Denne erfaringsbaserte masteroppgaven i Pedagogisk Psykologisk Rådgivningen bygger på en forskning av tospråklige lærere sin opplevelse av sin rolle i skolen. Bakgrunnen for et ønske om å lære mer om tospråklige ... -
Bruk av Virtual Reality (VR) i naturfagundervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2018)Teknologi som Virtual Reality (VR) skaper nye muligheter for naturfagundervisning. Denne studien undersøker hvordan VR kan bidra i naturfagundervisning innenfor temaet bærekraftig utvikling. Forskningsarbeidet har en ... -
Brukermedvirkning hos høreapparatbrukere - En kvalitativ studie av fire høreapparatbrukere sin opplevelse av brukermedvirkning i rehabiliteringsprosessen med høreapparater
(Master thesis, 2017)Bakgrunn og hensikt: Hovedtemaet for denne oppgaven er brukermedvirkning hos høreapparatbrukere. I min jobb som audiograf møter jeg mange høreapparatbrukere som føler de har medvirket lite i sin egen rehabiliteringsprosess ... -
Children as novice travellers. Family practices and children’s unaccompanied journeys by public transport
(Doctoral theses at NTNU;2023:305, Doctoral thesis, 2023)English summary Every year, an unknown number of children in Norway travel both short and long distances by bus, train, airplane and boat, without the company of an adult. Some travel to and from school and leisure ... -
Children of ''others'' - An analysis of social and legal boundaries of child adoption in Iran
(Master thesis, 2017)Social as well as legal barriers hinder child adoption in Iran, making it a rather unpopular alternative for the interested couples, while depriving children without caretakers from being raised in a family. These boundaries ... -
Children with language impairment in Tanzania - A qualitative study about how special education teachers experience working with children with language impairment in pre-schools
(Master thesis, 2017)The main theme is children with language impairment in Tanzania. The specific theme is about how special education teachers experience working with children with language impairment in pre-schools. The goal of the study ... -
Choosing and using texts in English: A study of continuity and change in EFL teachers’ reasoning about their text practices
(Doctoral theses at NTNU;2018:153, Doctoral thesis, 2018)Norsk sammendrag Læreres refleksjoner omkring tekstpraksiser i engelskundervisningen Hvilke tekster skal engelskelever lese? Hva er formålet med tekster i engelskundervisningen? Læreplanen fastslår at norske elever ... -
Cognitive Neuroscience and Dyscalculia
(Master thesis, 2017)Mathematical skills are essential for a person’s development, their ability to function and make daily decisions. Poor numeracy skills severely impact all aspects of a person’s life, including financial planning, time ... -
''De har en historie med seg, og den historien er det veldig viktig at vi får tak i og skjønner'' : en kvalitativ intervjustudie om kartlegging av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2017)Norge har etter hvert blitt et flerkulturelt samfunn. Her bor det mange mennesker fra ulike land. Andelen av elever som har en annen språklig og kulturell bakgrunn øker betydelig og påvirker den norske grunnskolen. ...