Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 10680-10699 av 15244
-
Praksisarkitekturar i Kulturdag
(Master thesis, 2024)I masteroppgåva «Praksisarkitekturar i Kulturdag – Ein kvalitativ studie av kulturskule-grunnskule-samarbeid frå eit lærarperspektiv» undersøkjer eg lærarar sine praksisar i samarbeid mellom grunnskule og kulturskule. ... -
Praksisopplæring i arbeidslivet - Erfaringer for utvikling av relevant yrkeskompetanse på veg mot helsefagarbeider
(Master thesis, 2016)Hensikten med vår studie har vært å få innsikt i hvordan prosjekt til fordypning (PTF) og arbeidspraksis bidrar til at elever på Vg2 helsearbeiderfag får utviklet relevant yrkeskompetanse. Prosjekt til fordypning er et ... -
Praksissjokk for nyutdannede lærere?
(Bachelor thesis, 2019)Som student over halvveis i grunnskolelærerutdanningen har interessen innenfor emnet «praksissjokk», overgangen fra student til lærer, fanget min oppmerksomhet. Denne studien ønsker å finne ut hvilke tiltak som kan iverksettes ... -
Praksisskolerektor som lærerutdanner: En studie av mellomrom:Triadiske samtaler som utgangspunkt for reflekterende empirisk forskning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:167, Doctoral thesis, 2010) -
Praktisk arbeid i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet: hva mener lærerne?
(Master thesis, 2009) -
Praktisk arbeid og motivasjon
(Bachelor thesis, 2021) -
Praktisk arbeid og motivasjon i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven er å undersøke om praktisk arbeid i naturfag kan påvirke motivasjonen til elevene. I oppgaven brukes det teori om praktisk arbeid, selvbestemmelsesteorien og teori om mestringsforventning. ... -
Praktisk arbeids påvirkning på elevenes motivasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilken påvirkning gjennomføring av praktisk arbeid har på ungdomsskoleelevers motivasjon i naturfag. Oppgaven skal besvare problemstillingen “Hvordan opplever naturfagslærere ... -
Praktisk dømmekraft i vår tid og lærerens forståelse av sin praktiske kunnskap: En analyse av Aristoteles’ kunnskapsbegreper
(Doctoral theses at NTNU;2017:91, Doctoral thesis, 2017)Abstract. My doctoral thesis with the title Teacher's practical judgment has a parent issue focus that assumes in the Nicomachean Ethics , where Aristotle discusses knowledge forms episteme, techne and fronesis. The thesis ... -
Praktisk labarbeid - Hensikt, praksis, effekt
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar for seg hensikter ved praktisk labarbeid i naturfag på ungdomstrinnet og i hvilken grad disse oppnås. Temaet belyses ved hjelp av en gjennomgang av ni større empiriske undersøkelser av effekter av labarbeid ... -
Praktiske introduksjonslekser – hva kan det bidra med i naturfag?
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven dreier seg om praktiske introduksjonslekser i naturfag. En praktisk introduksjonslekse er et mindre forsøk gitt som hjemmelekse til elevene før introduksjon av et nytt emne i undervisningen. Dette er ... -
Prat, les, klikk : Biblioteket som integreringsarena
(Research report, 2015)I flere år har bibliotekene jobbet med å videreutvikle det de omtaler som flerkulturelle bibliotekstjenester. Med prosjektet «Leselyst, språk og IKT» har folkebibliotekene i de største byene tatt tjenestetilbudet et skritt ... -
Prat, les, klikk : Biblioteket som integreringsarena
(Research report, 2015)I flere år har bibliotekene jobbet med å videreutvikle det de omtaler som flerkulturelle bibliotekstjenester. Med prosjektet «Leselyst, språk og IKT» har folkebibliotekene i de største byene tatt tjenestetilbudet et skritt ... -
Prat, penn og papir: En sosiologisk analyse av medisinsk informasjonsbruk i en mobil praksis
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:70, Doctoral thesis, 2007) -
Pre-service mathematics teachers' whole-class dialogs during field practice
(Chapter, 2018)This paper is based upon an intervention study where pre-service teachers plan whole-class mathematical dialogs together with their mentor and lecturer. Learning to conduct dialogs is increasingly in focus in teacher ... -
Pre-service Teachers' Beliefs Towards Oral Skills in the English as a Foreign Language Classroom
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen, LK20, for elever i norsk grunnskole, introduserer et større fokus på muntlige ferdigheter i engelsk, med spesiell vekt på å kunne kommunisere med språket. Tidligere forskning viser at elevene snakker ... -
Pre-Service Teachers' views on the use of computer games in the EFL classroom
(Bachelor thesis, 2019)According to Gee (2007) “Video games have…a great deal to teach us about how reading works when people actually understand what they are reading” (p.96), while Gozcu and Caganaga (2016) claim that games “reduce anxiety, ... -
Pre-service Teachers’ Perspectives on Drama Activities for EFL learning - A Qualitative Study
(Master thesis, 2022)Dramaaktiviteter har i de siste tiårene vist seg å være en nyttig metode i språkundervisning, og tidligere forskning indikerer at lærere i Norge er positive til ideen om å bruke drama i undervisning, samt at mange nå gjør ... -
Precarious employment and health in the context of COVID-19: a rapid scoping umbrella review
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background There are widespread concerns that workers in precarious employment have suffered the most in the COVID-19 pandemic and merit special attention. The aim of this rapid scoping umbrella review was to examine what ...