Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 3039-3058 av 15262
-
Driving Simulators in Teaching and Learning: A Qualitative Study
(Chapter, 2021)Background: Different learning styles require different teaching methods, and the use of simulator as a learning tool can thus be an important contribution to driver instruction. Road traffic is a highly complex and high-risk ... -
Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet : en studie om trøst i barnehagens storbarnsavdeling
(Master thesis, 2015)Tittel: «Drivkraft og dynamikk i det trøstende samspillet- en studie av trøst mellom voksne og barn i barnehagens storbarnsavdeling». Bakgrunn: Trøst nevnes ikke særskilt i de politiske dokumentene som omhandler barnehagen, ... -
Droner, mennesker og liv: Bruken av droner i krig som en transformasjon av mennesker og menneskeliv
(Bachelor thesis, 2023) -
Drop your rules!
(Chapter, 2017) -
Dropout of Children from schools in Nepal
(Master thesis, 2012)Nepal, a developing country of the south-asian region has bigger problem of children not completing the full cycle of basic education. In other words, large number of children dropout of schools, especially in the primary ... -
Dropping out or dropping in? A connectivist approach to understanding participants’ strategies in an e-learning MOOC pilot
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Targeting faculties and external mentors in the teacher-training unit, The Norwegian University of Science and Technology in Trondheim, Norway opened up a Massive Open Online Course (MOOC) pilot on digital learning in the ... -
Drought index insurance and the risk behavior of smallholder maize crop farmers in the northern region of Ghana
(Master thesis, 2017)Smallholder farmers in the Northern Region of Ghana are at risk in crop production because of uncertainties in the rainfall patterns and amounts caused by changes in the climate. This study revealed that, smallholder farmers ... -
Droughts, Morality, State Politics and the Brazilian Semiarid Landscape: A Study of the São Francisco River Integration Project
(Master thesis, 2008)The poorest region of Brazil, the Northeast is prone to devastating multi-annual droughts, an inherent part of its geography. The Brazilian state attributes the poverty of the Northeast to the semiarid landscape and a ... -
Drunk - Driving, Relapse Pattern and Risky Driving Behavior Among Participants in a DWI Prevention Programme
(Master thesis, 2010)The overall aim of the study was to examine relapse among participants in the DWI Prevention Programme and those who get prison sentence after driving when influenced by alcohol and to examine the participants’ attitudes ... -
Drunk - Driving, Relapse Pattern and Risky Driving Behavior Among Participants in a DWI Prevention Programme
(Master thesis, 2010)The overall aim of the study was to examine relapse among participants in the DWI Prevention Programme and those who get prison sentence after driving when influenced by alcohol and to examine the participants’ attitudes ... -
Drunk or Sober? Number of alcohol units perceived to be safe before riding e-scooter
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Riding an e-scooter under the influence of alcohol is one of the most frequently reported risky behaviours among riders in various countries, especially in the Nordic countries. What is the Number of Alcohol Units perceived ... -
Drøfting av populistiske holdninger hos velgere av populistiske parti i Finland og Nederland - relatert til manglende politisk tillit
(Bachelor thesis, 2019)Populisme er sterkt knyttet sammen med kritikk og misnøye med en elite. Denne oppgaven ser på politisk tillit som en holdning hos velgere av det populistiske partiet Sannfinnene i Finland og Socialistische Partij og Partij ... -
Drømmen, troen og muligheten: En masteroppgave om Pøbelprosjektets suksessfaktorer med drøfting om mulig overførbarhet til skolen
(Master thesis, 2012)Nesten en tredel av norske elever fullfører ikke videregående opplæring. Pøbelprosjektet AS er en privat bedrift som jobber med å hjelpe ungdom som har falt utenfor tilbake til skole eller ut i jobb, og de kan vise til ... -
Du er bare en av mange saker
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative intervjustudien har jeg rettet fokus mot hvordan tillit kan utvikles i relasjoner mellom ansatte i barnevernet og barnevernsbarn, da mer spesifikt barn under barnevernets omsorg. Dette blir gjort med ... -
Du er deg, du er viktig, jeg ser deg og jeg liker deg!: En kvalitativ studie av læreres relasjonsbygging
(Master thesis, 2013)I denne studien er kvalitativt forskningsintervju benyttet for å få tilgang til læreres erfaringer, opplevelser og forståelse av relasjonsbygging til elever. Betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev er kjent ... -
"Du er glad i meg på ekte du" En kvalitativ studie om utfordrende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan kan pedagogisk leder i samarbeid med personalgruppen tilrettelegge og støtte barn som viser utfordrende atferd i barnehagen». Formålet har vært å gi innsikt til ... -
Du er hva du spiser
(Master thesis, 2020)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan moral-kulturelle matpraksiser kan skape grunnlaget for symbolske grenser – diskursive vurderinger og kategoriseringer av andres holdninger og praksiser knyttet til ... -
"Du er liksom litt med da...selv om du egentlig ikke er det" - Om hvordan Facebook påvirker livskvalitet hos mennesker som lider av ME.
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Myalgisk Encefalopati er en av vår tids mest omstridte sykdommer da uenighetene blant fagfolk og pasienter er store. Det finnes enda ikke noen forklaring på hvordan og hvorfor den oppstår. Det finnes heller ikke ... -
"Du gjør jo det du vet fungerer": En mikroetnografisk studie av en lærers klasseledelse.
(Master thesis, 2010) -
Du har en plass selv om vi ikke er like
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved NTNU sin lærerutdanning i Trondheim. I mitt forskningsprosjekt har jeg ønsket å belyse og forske rundt skolen, og dens rolle som en inkluderende arena. Med fokus ...