Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7971-7990 of 14085
-
The malleability of competitive preferences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Men are more competitive than women, but we do not know how stable competitive preferences are. We conduct a pre-registered data collection in the Norwegian Armed Forces, a traditionally male environment, using survey ... -
"Mamma er en som liker realfag, og jeg er ganske lik min mor. Det er broren min også." - En kvalitativ studie av jenters valg av fysikk 2 i videregående skole
(Master thesis, 2013)Offentlige og private instanser etterlyser flere jenter til fysikkfaglige studier i høyere utdanning .På samme tid viser TIMSS Advanced og FUN-undersøkelsen at andelen jenter som tar fagfordypningen fysikk 2 i videregående ... -
”Mamma med nerver”: En studie av moderskap og barneomsorg i velferdsstaten, når mor har psykiske helseplager
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:22, Doctoral thesis, 2008) -
«Mamma og pappa krangler mye...»
(Bachelor thesis, 2023)Flere barn vokser opp i to hjem i dagens samfunn, og mange barn vokser opp i hjem preget av høyt konfliktnivå. Barn som lever i hjem preget av fastlåste konflikter blir ansett som en sårbar gruppe, og disse familiene kan ... -
Mamma, jeg er trans! En kvalitativ studie av mødres erfaringer med barnets prosess for å uttrykke sin kjønnsidentitet
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien har undersøkt hvilke erfaringer mødre til unge transpersoner har gjort seg i løpet av barnets transisjonsprosess relatert til egen følelsesmessig håndtering, relasjon til barnet, håndtering i ... -
"Man blir ikke akkurat mester i ledelse av en Master i ledelse" : en kvalitativ undrsøkelse om studentenes opplevde utbytte av Master i ledelse
(Master thesis, 2015)Denne studien handler om opplevd utbytte av utdanningen for tidligere studenter ved Master i ledelse (MiL). Formålet med studien har vært å få økt innsikt i hvilke forhold som kan påvirke den enkeltes opplevde utbytte og ... -
"Man får prøve nye tanker og man får høre hvor annerledes andre tenker": en kvalitativ studie av samtaler i to lesegrupper på 4. trinn
(Master thesis, 2017)Gjennom samtale med medelever i læringssituasjoner, kan elever oppnå dypere forståelse og innsikt i kunnskap som skal tilegnes (Mercer, 2000). Ved å koble seg mentalt på samtalepartnerne og dele tanker i utforskende ... -
"Man får trua rett og slett... På seg selv - En kvalitativ studie om hvordan tidligere elever ved UngInvest AIB har opplevd å bli møtt med styrkebasert tilnærming, og hvordan det har påvirket deres selvoppfatning og karriereutvikling
(Master thesis, 2019)Tittel: Tidligere elevers erfaringer med styrkebasert tilnærming ved UngInvest AIB. Bakgrunn: Større fokus på styrkebaserte tilnærminger i samfunnet. Her spesifikt som tiltak for opplevelse av trivsel og mestring i skolen. ... -
"Man får være der det skjer!" Elevenes forståelse av marin plastforurensning
(Master thesis, 2021)Marin plastforurensning er en av mange store utfordringer vi står ovenfor, og utdanning er sentralt for hvordan vi skal håndtere det. Dette skaper et behov for gode undervisningsopplegg, som fører til at elever utvikler ... -
"Man kan ikke flykte fra sin egen kamp" - En kvalitativ studie av helserelatert mestring blant rwandere i Norge
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne hovedoppgaven har vært å undersøke mestring av helserelaterte utfordringer blant rwandere som kom til Norge i etterkant av folkemordet mot tutsifolket i 1994. Til sammen ti deltakere ble intervjuet. ... -
"Man kan ikke flykte fra sin egen kamp" - En kvalitativ studie av helserelatert mestring blant rwandere i Norge
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne hovedoppgaven har vært å undersøke mestring av helserelaterte utfordringer blant rwandere som kom til Norge i etterkant av folkemordet mot tutsifolket i 1994. Til sammen ti deltakere ble intervjuet. ... -
Man kan ikke si at spesialundervisning skal være enten i eller utenfor klasserommet hvis det ikke passer eleven
(Master thesis, 2023)Denne studien har til hensikt å undersøke hva som påvirker lærere når en skal organisere og gjennomføre spesialundervisning for elever med utfordrende atferd og ADHD. Formålet med studien var å få en dypere forståelse for ... -
''Man lærer av feil som læreren vår bruker å si'' - En kvalitativ studie som undersøker en lærer og hennes elevers tankesett innenfor matematikk og deres oppfatning av faget
(Master thesis, 2018)Målet med denne studien er å undersøke hvordan en lærer og hennes elever oppfatter læring og utvikling (tankesett) i matematikk, samt hvordan de oppfatter faget matematikk. I tillegg har innsikt i lærerens undervisningspraksis ... -
Man må ha det bra for å gjøre det bra : en kvalitativ studie av franchisetakeres opplevelse av mestring i arbeid og familie på samme tid
(Master thesis, 2017)Forholdet mellom arbeid og familie har betydning for de fleste. Man ønsker å prestere godt i begge domener. Betydningen av forholdet gjenspeiles i andel eksisterende forskning. Det er likevel noen begrensninger med den ... -
Man må jo bare prøve seg fram : seksuell kommunikasjon blant ungdom mellom 16 og 19 år i et forpliktet parforhold
(Master thesis, 2017)Mye av ungdommers seksuelle utprøvning foregår innenfor rammene av et etablert parforhold. Likevel foregår relativt lite av forskningen på seksuell kommunikasjon blant ungdom på ungdommer i parforhold. Studien har derfor ... -
''Man må lære dem å kjenne før man finner noe som fungerer'' - En kvalitativ studie om læreres opplevelse i møte med umotiverte elever i kroppsøving
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven ser nærmere på hva kroppsøvingslærere i videregående skole og ungdomsskolen opplever som viktig i møte med umotiverte elever. Oppgaven søker å belyse problematikken ut fra et lærerperspektiv, hvor problemstillingen ... -
"Man ser litt tilbake på det som et bygg som står i brann, og man husker liksom ikke alt det som skjedde, man bare husker at... det var mye" : Om opplevelser av informasjonsarbeid i endringsprosesser i bedrifter
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven har hatt fokus på endringsprosesser i bedrifter og hvordan informasjonsarbeidet i den forbindelse oppleves av ansatte. Dette har blitt undersøkt ved bruk av kvalitativt intervju, med seks informanter fra to ...