Browsing Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie by Journals "UNIPED"
Now showing items 1-6 of 6
-
Effekt av simulering for tilegnelse av kunnskap i sykepleierutdanningen – en RCT-studie
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Bakgrunn: Bachelorutdanninger i sykepleie har brukt betydelige ressurser i implementering av simulering. En simulator (dukke) etterligner et menneske i ulik grad, kalt low-, medium- og high-fidelity. Forskning viser at ... -
En modell for jordmorstudenters praktiske studier sett i lys av ulike læringsteorier - et vitenskapelig essay
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I prosjektet «Kontinuitet i omsorgen gjennom svangerskap, fødsel og barseltid» var målet å få kunnskap om hvorvidt en slik modell i de praktiske studiene ville gi jordmorstudentene en økt forståelse for jordmorfaget, med ... -
Et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom jordmor- og helsesøsterutdanningen sett i lys av den didaktiske relasjonsmodellen
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I Norge forventes det at jordmødre og helsesøstre samarbeider om en helhetlig svangerskaps- og barselomsorg på helsestasjonen. I praksis viser det seg at de to gruppene helsepersonell har et begrenset både formelt og ... -
Konflikter i studiegrupper - forekomst og konsekvenser for læring og trivsel
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Studenter i høyere utdanning er ofte organisert i studiegrupper. Hensikten er å utvikle både studentenes akademiske og relasjonelle kompetanse, herunder konflikthåndteringskompetanse. I denne studien ønsket vi å belyse ... -
Selvregulerende læring og læringsstrategier hos første års bachelorstudenter i sykepleie
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Studier i selvregulerende læring og læringsstrategier blant bachelorstudenter i sykepleie er ofte knyttet til anvendelse av ny teknologi og omfatter i hovedsak kvantitative studier. Selvregulert læring er i mindre grad ... -
Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning ...