Browsing Institutt for matematiske fag by Author "Wedege-Mathiassen, Tine"
Now showing items 1-6 of 6
-
Hvilke forestillinger kan elever ha om forståelse i matematikk?
Berglie, Ingebjørg (Master thesis, 2009)Målet med studien er å få innsikt i hvilke forestillinger elever kan ha om forståelse i matematikk. I studien utvikles det et nytt analyseredskap for å beskrive elevers forestillinger om forståelse i matematikk i detalj. ... -
Interaksjon og læring i matematikk: Ein studie av korleis ulike matematiske tema og kontekstar påverkar kommunikasjonsmønster og kunnskapsutvikling
Krumsvik, Bente Ommedal (Master thesis, 2010)Målet med studien er å få ei betre forståing for korleis ulike matematiske tema og kontekstar i undervisninga er med på å påverke kva kommunikasjonsmønster som oppstår, og korleis elevane utviklar kunnskap i matematikk. ... -
Metakognisjon og generalisering: En studie om utfordringer og metakognitiv påvirkning i generaliseringsprosessen
Fossbakk, Hilde (Master thesis, 2010)Målet med studien var å utvide perspektivet på elevers læring i algebra. Studien ble basert på følgende problemstilling: Hvordan virker elever sin metakognisjon inn på løsning av generaliserings¬oppgaver? Gjennom en ... -
Sammenhenger mellom elevers forestillinger om forståelse i matematikk og undervisningen de erfarer
Monsen, Renate; Sandmark, Linda Ytterdahl (Master thesis, 2010)I masteroppgaven fokuseres det på elevers forestillinger om forståelse, og på matematikkundervisning. Målet med studien er å få dypere innsikt i sammenhenger mellom elevers forestillinger om forståelse i matematikk, og ... -
Sosialiseringseffekt i skolen: Praksisfellesskapers påvirkning på nyutdannede matematikklæreres identitet
Rø, Kirsti (Master thesis, 2010)I studien, Sosialiseringseffekt i skolen: Praksisfellesskapers påvirkning på nyutdannede matematikklæreres identitet, undersøkes ulike praksisfellesskapers påvirkning på nyutdannede matematikklæreres identitet som beskrevet ... -
Vurdering av matematisk problemløsning: En studie av sammenhengen mellom fokuset på problemløsning i læreplanen i matematikk og oppgavene som gis på eksamen
Leer, Lene Grøterud (Master thesis, 2009)Masteroppgaven fokuserer på vurdering av matematisk problemløsning i grunnskolen under det norske læreplanverket, L97. Den overordnende problemstillingen er: Hvordan er sammenhengen mellom fokuset på problemløsning i ...