Blar i Institutt for språk og litteratur på emneord "VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018"
Viser treff 1-14 av 14
-
Dobbel bestemthet i Norsk mellomspråk : en komparativ korpusundersøkelse
(Master thesis, 2016) -
''E har prøvd å lagt over te 'bokmål', mæn dæ krølle se bære på tunga'' : en sosiolingvistisk studie av talemålet til ungdom i Gausdal
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien har vært å se på språklige forhold blant ungdom i Gausdal kommune, der både konkrete språklige realiseringer og ulike holdninger og oppfatninger til bygda og egen dialekt har stått i fokus. ... -
En nykonstruksjonistisk analyse av norske presenteringssetninger
(Master thesis, 2016)Presenteringskonstruksjonen har blitt regnet som en instansiering av ergativitet, fordi objektet beholder sin opprinnelige posisjon på objektsplassen. Det at vi kan ha agentive objekter er et problem for Inakkusativhypotesen, ... -
English-origin verbs in American Norwegian: A morphosyntactic analysis of mixed verbs
(Doctoral theses at NTNU;2018:271, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag av avhandlingen English-origin verbs in American Norwegian: A morphosyntactic analysis of mixed verbs “Vi bare satt der og watch-a da”. Dette er ikke eksempel på ungdomsspråk, men sitat fra en 93 år gammel ... -
Grammatisk genus i amerikanorsk : hvordan engelske lånord får norsk genus
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven undersøker jeg hvordan engelske substantiv som lånes inn i amerikanorsk, får norsk genus. Teoretisk følger jeg den generative grammatikken. Norsk er et genusspråk, med tre genuskategorier, henholdsvis ... -
"Jeg kunne ingen norsk, da kom jeg til Norge" : en studie om tilegnelse av subjektskravet og V2-kravet i norsk som andrespråk
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgaven blir det undersøkt i hvilken grad morsmålet hemmer eller fremmer tilegnelse av subjektskravet og V2-kravet i norsk som andrespråk. Det har først og fremst vært relevant å se på hvordan de strukturelle ... -
Kan man spise mamma og pappa ut av huset? : en ny-konstruksjonistisk rammeanalyse av barns språkforståelse
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgaven blir det gitt en ny-konstruksjonistisk rammeanalyse av språkforståelsen til barn mellom 4 og 6 år. Barn er avhengig av å utvikle syntaktisk-semantiske rammer når de skal lære seg forholdet mellom ... -
"Omskrivning for den ubrugelige genitiv" : om utviklinga av sin-possessiven, sett i lys av genitivbortfallet i mellomnorsk
(Master thesis, 2016)Denne oppgåva ser på utviklinga av sin-possessiven i norsk (også kjent som garpegenitiven). Oppgåva spør for det første om det er rimeleg å hevde at sin-possessiven oppstod for å erstatte den norrøne possessiv¬konstruksjonen ... -
Partisippkongruens og formelle subjekt i herøydialekta : ein dialektsyntaktisk studie
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgåva er samsvarsbøying av perfektum partisipp i setningar med «det» og «der» som formelt subjekt. Fenomenet er undersøkt i passiv- og presenteringssetningar i herøydialekta på ytre søre Sunnmøre. ... -
Refleksjoner omkring grammatikk og grammatikkundervisning i ungdomsskolen : en kvalitativ studie av et utvalg norsklæreres refleksjoner omkring grammatikk og grammatikkundervisning
(Master thesis, 2016)Grammatikk og grammatikkundervisning har tradisjonelt vært et omstridt tema i skolen. I forbindelse med dette har jeg i denne oppgaven undersøkt hvilke refleksjoner fire norsklærere i ungdomsskolen har om grammatikk og ... -
Syntaktisk transfer av V2 frå engelsk til norsk? : ein generativ andrespråksstudie av lokativ inversjon-fenomenet
(Master thesis, 2016)Hovudformålet med denne oppgåva er å utforske syntaktisk transfer med utgangspunkt i lokativ inversjon i engelsk. Setningar med tematiserte ledd i engelsk gir ein setningsstruktur med subjektet i andre posisjon, men i ... -
Sørsamiske substantivsparadigme : ein optimalitetsteoretisk analyse
(Master thesis, 2016) -
The impact of subtitles in second language acquisition : an experimental study on Norwegian upper secondary students
(Master thesis, 2016)In this study, we sought to find and measure the long-term effects of subtitled second language audiovisual material on second language acquisition, and how significant the potential effects were. The participants of this ... -
Å skrive når Norsk er andrespråk : tekstanalyse av beskrivende tekster av minoritetselever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2016)Studiens overordnede mål har vært å studere hvordan tre minoritetselever skriver beskrivende tekster og hva som karakteriserer skrivingen deres. For å svare på dette, har jeg sett på om det skjer ei endring i skrivemåten ...