Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 2409-2416 av 2416
-
Å verbe : en eksoskeletal analyse av norske kreative verbkonstruksjoner
(Master thesis, 2016)Motivasjonene for denne masteroppgaven var den kreative språkkulturen som for meg ser ut til å være ganske utbredt. Det jeg viser til er de kreative verbkonstruksjonene som ofte kommer på trykk i aviser eller blogger. Det ... -
Å vokse opp i en fantastisk verden
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven er en komparativ undersøkelse av ulike fremstillinger av uskyld i barnelitteratur i fantasysjangeren. Formålet har vært å utforske konseptet uskyld med utgangspunkt i Peter Pan av J.M. Barrie, The Chronicles ... -
Å være eller å bli - det er spørsmålet. Ei sammenligning av verbene VÆRE og BLI i amerikanorsk og norgenorsk
(Chapter, 2021)Artikkelen undersøker bruken av verbene VÆRE og BLI sammen med predikatene født, konfirmert og gift i norsk talt i Amerika sammenlignet med norsk talt i Norge. Datamaterialet er hentet fra korpusene CANS og LIA norsk. ... -
"Æ e trønder, æ, sjø" Den pragmatiske partikkelen 'sjø' i midt-norske dialektar
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Sjø er ein pragmatisk partikkel som har sitt primære bruksområde i trønderske dialektar. Med utgangspunkt i spontantaledata frå Nordisk dialektkorpus analyserer vi bruken av sjø både geografisk, semantisk og pragmatisk. ... -
«æ græmmes» - En sosiolingvistisk studie av dialekt og skriftspråklig variasjon i kommentarfeltene på NRK Trøndelags Facebook-side
(Master thesis, 2019)Med internett og sosiale medier har vi blitt mer skriftlige enn før. På sosiale medier navigerer vi oss imellom private og offentlige sfærer, og tilpasser språkbruken vår etter hva som oppleves som passende ut ifra konteksten ... -
«Æ tør itj, æ gidde itj, men egentlig vil æ!»: Om NyGIV-elevers motivasjon for lesing og skriving i norskfaget i videregående skole
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven handler om hvordan elevene i første året på videregående skole opplever skolehverdagen, i forhold til motivasjon for lesing og skriving i norskfaget. Jeg har intervjuet elever som har deltatt i prosjektet ... -
Øko-misantropi som (av-)dannelsesprosjekt
(Master thesis, 2019)Oppgaven presenterer en økokritisk lesning av Gert Nygårdshaugs roman Mengele Zoo, med fokus på hvordan hovedkarakteren, Mino, uttrykker et øko-misantropisk moralsyn. Dette illustreres blant annet gjennom en sammenstilling ... -
Øvelser i empati og kulturell tilgang. Avgangselevers legitimering av arbeid med eldre skjønnlitteratur i videregående opplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen undersøker avgangselevers legitimering av litteraturundervisningen i videregående skole samt den litterære kompetansen de har utviklet gjennom opplæringsløpet. Spørsmålet om skjønnlitteraturens plass og legitimitet ...