Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 1458-1477 av 2420
-
"Norjalainen sanoo beriket" (Nordmenn sier beriket) - En korpusstudie av norske lånord i kvensk hos bugøynesværinger
(Master thesis, 2017)Kvensk ble anerkjent som et eget språk i 2005, men hadde allerede i flere hundre år vært snakket på Nordkalotten og de områdene vi i dag kaller Troms og Finnmark. Denne oppgaven tar for seg ulike konsekvenser av språkkontakt ... -
Norsk er et V2-språk, forklaring for norsklærere og elever på ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2019) -
«Norsk er nu det eneste sprog vi virkelig kan» – om språklig praksis i jødiske miljøer i Norge 1880–1940
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen kaster lys over språkhistoria til en av Norges nasjonale minoriteter, jødene, som etablerte seg i siste halvdel av 1800-tallet. Også tidligere spor av jødisk nærvær på norsk jord blir omtalt, men hovedvekta ... -
Norsk Instagram-poesi. En kvalitativ undersøkelse av hva instapoesi er.
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt hva instapoesi er, og hvordan publisering på Instagram skiller seg fra publisering i bokformat. Jeg har sett på hva instapoesien handler om, og hvorfor den har blitt så populær blant unge, ... -
Norsk som tredjespråk - Hvilken rolle spiller tidligere lærte språk for riktig produksjon av V2-trekket?
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven ser nærmere på om engelskkunnskaper påvirker tyske informanter sin produksjon av V2-trekket i norsk, når norsk er deres tredjespråk. Jeg har analysert 12 tekster hentet fra Norsk Andrespråkskorpus, ... -
Norsk tegnspråk: helt norsk og veldig annerledes. Skisse av en ny beskrivelsesmodell for norsk tegnspråk
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen gir en kort presentasjon av en beskrivelsesmodell for norsk tegnspråksom har blitt utviklet det siste tiåret. Modellen tar utgangspunkt i at norsk tegn-språk gjør bruk av to ulike meningsdanningsmekanismer som ... -
Norsk-fransk ordbok over lumske likheter
(Book, 2010) -
Norsklærarar som normaktørar. Ei undersøking av korleis norsklærarar vurderer kva som er rett og god nynorsk.
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er ei kvalitativ undersøking av korleis norsklærarar vurderer kva som er «rett» og «god» nynorsk språkføring. Undersøkinga ser på korleis lærarane stiller seg til språklege tvilstilfelle innanfor dei ... -
Norsklærer – en egen profesjon?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen beskriver hva som kjennetegner profesjonalitet, og undersøker hva som kan ligge i forståelsen av en profesjonell lærer. Særlig drøftes norsklærernes utfordringer og de rammene som dagens norsklærere arbeider ... -
North/West Germanic - The classification of English
(Master thesis, 2017)The origins of Middle English has been highly debated, and after Emonds and Faarlund pub-lished their 2014 book English: The language of the Vikings? the debate has been restarted. Emonds and Faarlund claim that the West ... -
Norwegian Attitudes Toward Non-native English Speakers and Accents
(Master thesis, 2022)I denne studien benyttes to ulike metoder for å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hva er nordmenns holdninger til ulike utenlandske engelske aksenter og språkbrukere, og 2) er det en sammenheng mellom stereotypier ... -
Norwegian bare singulars revisited
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Borthen (2003) analyzed bare singulars in Norwegian. In this paper some of the claims made there are reexamined by searching in NorGramBank. The study provides new empirical support to the claims put forth in the earlier ... -
Norwegian Broadside Ballads and the Collecting Practices of Thorvald Boeck
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In nineteenth‑century Norway there were, as there had been in Britain, a few forward‑thinking collectors who even in the earliest days of the formation of the modern Norwegian nation recognized that cheap, ephemeral documents ... -
Norwegian First-Graders’ English Vocabulary Knowledge and Exposure to Extramural English
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven beskriver en kvantitativ studie av norske førsteklassingers eksponering for engelskspråklige aktiviteter utenfor klasserommet, og deres engelske ordforråd. Målet med oppgaven er å undersøke hvor mye ... -
Norwegian gjøre and British do: a little-v approach to Norwegian and English auxiliaries
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en komparativ analyse av hjelpeverb på norsk og engelsk. Hjelpeverb er godt diskutert og definert i engelsk litteratur, blant annet på grunn av Huddlestone (1976) og hans NICE-egenskaper. Hjelpeverb ... -
Norwegian L1 Speakers' Knowledge and Evaluation of English Nominal Phrases
(Master thesis, 2013)The aim of this master thesis is to investigate the role of transfer in Norwegians’ use and evaluation of English nominal phrases. Twelve 16-year old Norwegian high school students and twelve Norwegian master-students ... -
Norwegian modals
(Doctoral thesis, 2002)The subject of this dissertation is Norwegian modal verbs, modal auxiliaries or, if one prefers, simply modals. The term modals will be employed in this dissertation, since this term, unlike the other two, is not inherently ... -
Norwegian Secondary School Teachers' Perspectives: L2 English Learning Through Social Media and Traditional Classroom Education
(Bachelor thesis, 2023)Det at den betydelige tilstedeværelsen av sosiale medier i livene til unge individer har økt, spesielt de i alderen 15-24, er det verdt å utforske deres potensielle innvirkning på engelskspråklig læring. Derfor er lærernes ... -
Norwegian Speech Audiometry
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:68, Doctoral thesis, 2009)A new set of speech audiometry for Norwegian - called "HiST taleaudiometri" - has been developed by the author of this thesis ("HiST" being short for the Norwegian name of Sør-Trøndelag University College and "taleaudiometri" ... -
Norwegian students' comprehension of idioms in English
(Master thesis, 2014)A quantitative experimental study was conducted with two Norwegian high school classes with a total of forty-six 16 years old students as participants. The participants were divided into two groups identical to their ...