• Anvendt teater som performativ ytring 

      Bruun, Ellen Foyn (Chapter, 2017)
      0. Sammendrag Akershus Teaters P:UNKT-prosjekt ble gjennomført fra 2007-2012. Hensikten var å skape teater med ikke-profesjonelle for å stimulere integrasjonsarbeid og kulturelt mangfold i regionen. Fra 2010-2012 fulgte ...
    • Diversity on the Norwegian Stage: Whose Story is it Anyway? 

      Bruun, Ellen Foyn (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      The article proposes that non-hierarchical participatory models in the lineage of communitybased arts practice might offer interesting strategies for mainstream, professional Norwegian theatre today. The article argues ...
    • Fra tilskuer til vitne i virkelighetsteatrets rom 

      Bruun, Ellen Foyn (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      I denne artikkelen undersøker jeg en forestilling som inngikk i et sosialt tiltak med unge voksne utenfor utdanning og arbeid, i regi av Ville Veier, et entreprenørskap i Stavanger. Alle scenene var bygget på deltakernes ...
    • Processdrama: en re-orientering - En undersökning gällande genrens potential för jämlikt medskapande och kritiskt tänkande 

      Rak, Ida-Maria (Master thesis, 2018)
      Den här praktisk-teoretiska avhandlingen tar utgångspunkt i processdramat ´Vem äger din historia´. Enligt traditionen är genren nära knuten till klassrum men i denna undersökning flyttar processdrama - en estetisk kunskapsform ...
    • Towards a new 'we': Applied theatre as integration 

      Bruun, Ellen Foyn (Journal article, 2017)
      This article presents the Norwegian applied theatre project called P:UNKT, which suggests a meeting point, a crossroads and encounters. The aim of the project was to stimulate integration and cultural diversity, with the ...