Blar i Institutt for geovitenskap og petroleum på emneord "Ingeniørgeologi og bergteknikk"
Viser treff 1-11 av 11
-
Analyse av skråningsstabilitet i dagbrudd i Sydvaranger Gruve AS
(Master thesis, 2012)I Sydvaranger Gruve AS er det planer om å utvide Bjørnevatnbruddet mot dypet. I den forbindelse ble behovet for en stabilitetsvurdering av dagbruddsveggene vurdert. Ved en utvidelse i Bjørnevatn må økonomiske hensyn ... -
Back-analysis of the 1756 Tjellefonna rockslide, Langfjorden
(Master thesis, 2012)The 22nd of February 1756 the largest historically recorded rockslide in Norway took place at Tjelle in Langfjorden, Møre & Romsdal County. Three displacement waves of up to 50 meters were created in Langfjorden by the ... -
Engineering Geological Assessments of a Tunnel for the Proposed High Speed Railway Link Between Oslo and Bergen
(Master thesis, 2012)Today, the larger cities in Norway are linked with railways, but the rail transport system is in need of an upgrade in order to compete with other means of transport. Long journey times associated with the Norwegian railway ... -
Frostens utvikling mellom tunnel og bergmasse.: Felt- og laboratoriemålinger med WG Tunnelhvelv T100.
(Master thesis, 2012)I Norge er vinterkulden et problem i forbindelse med tunneldrift. I løpet av vinteren utsettes tunneler for frost i varierende grad, og det kan oppstå problemene med isdannelser som utgjør en trussel for sikkerheten og ... -
Holmestrand Underground Railway Station - Analysis of Groundwater Inflow and Methods for Water Sealing
(Master thesis, 2012)The planned new railway station in Holmestrand whose location will be inside a basalt plateau poses challenges concerning the grouting and water and frost protection. Based on grouting works in adjacent tunnels Snekkestad ... -
Ny klassifiseringsmetode for tunnelkonturen: Definisjon, Analyser, Kriterier og Påvirkning
(Master thesis, 2012)Hovedfokuset i dagens tunneldriving er en rask og effektiv driveprosess, der kvaliteten på gjenstående fjell kommer i andre rekke. Fokuset har ført med seg et økt sikringsbehov under driving, og til gjentatte dyre ... -
Rogfasttunnelen: Analyse av drivetekniske forhold, stabilitet og sikringsbehov for avgreining til Kvitsøy
(Master thesis, 2012)Rogfast er ein planlagt 26 km undersjøisk to løps T12,5 tunnel som skal kryssa Boknafjordenmellom Randaberg og Bokn. Djupaste punkt er på 390 meter under havet og skal i tillegg haeit toplans kryss med ein T10,5 enkel 4 ... -
Rv. 70 Oppdølsstranda. Analyse av stabilitetsproblemer knyttet til høye anisotrope spenninger
(Master thesis, 2012)Som rassikring langs den svært rasutsatte strekningen av Rv. 70 langs Oppdølsstranda ved Sunndalsøra i Møre og Romsdal skal det bygges en 7,5 km lang vegtunnel. Tunnelen drives gjennom et området med bratt topografi og ... -
Strindheimtunnelen - Stabilitetsanalyse og vurderinger av påhugget ved dagsone vest
(Master thesis, 2012)Som del av nye E6 fra Trondheim til Stjørdal skal det bygges en ny tunnel fra Nyhavna til Strindheim. Strindheimtunnelen vil ved ferdigstillelse i 2014 bestå av to parallelle løp med tverrsnitt T9,5 og lengde 2,5 km. Ved ... -
Strindheimtunnelen: Kunne vaiersaging vært en alternativ metode for etablering av forskjæringer på Møllenberg?
(Master thesis, 2012)I Trondheim bygger Statens vegvesen ny del av E6 Trondheim Stjørdal. NCC Construction anlegger en 300 m lang løsmassetunnel med 4 felt. Det er mange utfordringer i denne entreprisen. Grunnen består av kvikkleire der ... -
Vegtunnelene Eikremtunnelen og Knappetunnelen:: Vurdering av refraksjonsseismikk, resistivitetsmålinger og laboratorieundersøkelser som en del av de ingeniørgeologiske undersøkelsene
(Master thesis, 2012)For å kunne planlegge og drive en vegtunnel, er det nødvendig med tilstrekkelig informasjon om grunnforholdene. Svakhetssoner er i denne sammenheng særlig viktig da uforutsette svakhetssoner kan gi store problemer under ...