Browsing Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) by Title
Now showing items 6278-6297 of 22886
-
Dynamisk konseptdesign av energiproduserende bruer
(Master thesis, 2011)Statens Vegvesen har startet et prosjekt under navnet “E39 ferjefritt”. Det er en målsetting om påsikt å gjøre E39 mellom Kristiansand og Trondheim ferjefri. En del av arbeidet som er gjort så langt i prosjektet har vært ... -
Dynamisk lastvirkning fra høyhastighetstog: Regler og regnemetoder for jernbanebruer i Norge Anvendt på Vassbotn Bru
(Master thesis, 2010)Vassbotn Bru er en 426,3 meter lang togbru som skal dimensjoneres for 300km/t. Jernbaneverketsregler er gjeldene for prosjektet, men er tynt og lite informativt for hastigheter over 220km/t. Et litteraturstudie mot UIC og ... -
Dynamisk Lastvirkning fra Jordskjelv. Regler og Regnemetoder for Bruer i Norge.: Anvendt på Paulertjønn Bru Ost
(Master thesis, 2013)SAMMENDRAG:Jordskjelvdimensjonering er ikke noe tradisjonelt tema blant konstruksjonsingeniører i Norge. Det ble for alvor aktuelt 31. mars 2010 da Eurokodene ble innført. For bruingeniører betyr dette at kravene til ... -
Dynamisk modellering og analyse av flytebruer
(Master thesis, 2012)Oppgaven tar for seg en dynamisk analyse av en generisk flytebru i frekvensplanet, med hovedvekt på vertikale svingninger. Miljølaster på bruen evalueres og de hydrostatiske og hydrodynamiske tilbakeføringskreftene ... -
Dynamisk respons av hengebro
(Master thesis, 2009) -
Dynamisk respons av lange slanke hengebruer
(Master thesis, 2016)Ettersom det for tiden planlegges flere grensesprengende fjordkryssinger i Norge er prosjektering av hengebruer et viktig tema innen konstruksjonsteknikk. Denne masteroppgaven tar for seg en av disse bruene og undersøker ... -
Dynamisk respons av slanke gangbruer
(Master thesis, 2013)Dynamiske egenskaper for slanke gangbruer er et tema som blir stadig mer aktuelt i byggebransjen. Den økende urbaniseringen, og satsingen på miljø gjør at det bygges stadig flere alternativer for fotgjengere. Denne typen ... -
Dynamisk respons av slanke gangbruer
(Master thesis, 2013)Hovedmålet for denne masteroppgaven har vært å etablere en solid forståelse av vindinduserte virvelavløsningssvingninger med tilhørende dimensjoneringskriterier for slanke gangbruer, samt forstå bruken og effekten av ... -
Dynamisk respons av stålplater utsatt for kombinert støt- og eksplosjonslast
(Master thesis, 2019)Hovedmålet med denne oppgaven er å studere oppførselen av fleksible stålplater utsatt for kombinert støt- og eksplosjonslast ved bruk av eksperimentelle- og numeriske studier. Det numeriske arbeidet består av et forstudie ... -
Dynamisk simulering av maskingevær med "softmount" innfesting.
(Master thesis, 2015)Vinghøg AS er et norsk selskap innen forsvarsindustrien som selger utstyr og systemløsninger til militære formål. Deres arbeid er knyttet til fjernstyrte våpenstasjoner, elektrooptiske sikte-, ildgivnings- og overvåkningssystemer ... -
Dynamisk testing ved endimensjonal bølgeteori til estimering av aksiell statisk bæreevne
(Master thesis, 2014)Dynamisk testing for estimering av aksiell statisk bæreevne for peler, basert på endimensjonal bølgeteori har i senere år blitt mer tatt i bruk i Norge. Hovedfokuset for denne oppgaven er å forstå og presentere bruk av ... -
Dynamisk trykkapasitet i treverk og årringsbreddens betydning for materialegenskapene
(Master thesis, 2022)Denne studien ser nærmere på trykkapsitet parallelt med fiberretningen i treverk under dynamiske tøyningshastigheter, samt årringsbreddens betydning for materialegenskaper som elastitetsmodul og trykkapasitet. Tidligere ... -
Dynamiske effekter av høyhastighetstog på jernbanebruer
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven fokuserer på noen av de konstruksjonsmessige utfordringene en står ovenfor når jernbanebruer skal dimensjoneres for høyere hastighet enn det som er tillatt i Norge i dag. Landet har kun en strekning som er ... -
Dynamiske egenskaper til fleretasjes rammekonstruksjoner i tre
(Master thesis, 2010)I de siste årene har et økt fokus på miljø, sammen med endringer i lovverket, har gjort at tre i større grad er med i vurderingen som materiale for bæresystemer, også i større konstruksjoner. Tre som materiale er har gode ... -
Dynamiske posisjonerings- og integrerte automasjonssystemer som beslutningsstøtte.
(Master thesis, 2018)Oppgavens hovedmål er å se på hvordan datateknologi har utviklet seg de siste årene og finne ut om denne gir beslutningsstøtte for operatører av sikkerhetskritiske systemer. Undersøkelse av empiri fra to slike systemer ... -
Dynamiske styringssystemer for boligproduksjon i Trysilhusgruppen AS
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven tar for seg styringssystemet for boligproduksjon i Trysilhusgruppen AS, etter initiativ fra Helge Jordanger og Geir Olai Jordanger. Oppgaven er til dels basert på en prosjektoppgave om konsekvensene av ... -
Døren - det svakeste leddet
(Master thesis, 2022)For å sikre tilstrekkelig brannsikkerhet i byggverk er det satt krav til implementering av branntekniske tiltak. At tiltakene utarbeides i henhold til krav og opprettholder sin tiltenkte funksjon i bruksfasen, kan imidlertid ... -
Døren - det svakeste leddet
(Master thesis, 2022)For å sikre tilstrekkelig brannsikkerhet i byggverk er det satt krav til implementering av branntekniske tiltak. At tiltakene utarbeides i henhold til krav og opprettholder sin tiltenkte funksjon i bruksfasen, kan imidlertid ... -
E-Scooter speed choice
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven undersøker nytten av å bruke offentlig tilgjengelige data om elsparkesyklers posisjoner med høy oppdateringsfrekvens for å analysere hastighetsvalg. Andre bruksområder for samme datasett utforskes også noe. ... -
E16 Sandvika-Wøyen - Analysis of tunnel excavation, achieved contour quality and influence of applied initiation system.
(Master thesis, 2016)The drill and blast excavation method is the most commonly used method for tunnel construction in Norway. In D&B the results from blasting can be evaluated through several factors, such as pull percentage, vibration level ...