Blar i Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) på tittel
Viser treff 22524-22543 av 22851
-
Vurdering av spenninger og deformasjoner i tuber av geosyntet fylt med lettklinker, for bygging av lette støttekonstruksjoner og bratte skråninger.
(Master thesis, 2018)LiTuWa (Lett tubevegg) er et system for bygging av lette støttekonstruksjoner. Systemets frontvegg består av tuber av geosyntet fylt med løs lettklinker. Tubene installeres lagvis, ved innblåsing av lettklinker på byggeplassen. ... -
Vurdering av stabilitet- og borbarhetsforhold med TBM-drift under varierende geologiske forhold i Oslo sentrum
(Master thesis, 2018)Kapasiteten til T-bane og jernbane i Oslo sentrum er nådd. For å utvide kollektivtilbudet og møte befolkningsveksten som er ventet fram mot 2060, er en konseptvalgutredning for Oslo-navet satt sammen. Rapportene fra ... -
Vurdering av stabilitetsutfordringer ved etablering av vertikal adkomstsjakt på Tøyen stasjon
(Master thesis, 2023)I dag er det kun en inngang til Tøyen T- banestasjon i Oslo som ikke tilfredsstiller krav til sikkerhet ved nødsituasjoner. Det er derfor besluttet å bygge en ny inngang som skal bestå av en vertikal sjakt med en tilkoblet ... -
Vurdering av standardisert tid-temperaturkurvers relevans i forbindelse med branndimnesjonering av høye trehus.
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven har som hovedfokus å vurdere hvor egnet tidstemperaturkurven for en standardbrann (ISO-834) er til å dokumentere bæreevnen til bygninger i brannklasse 3, som er oppført av eksponerte KLT-elementer. ... -
Vurdering av stasjonsplassering i Larvik i forbindelse med Intercityutbyggingen på Vestfoldbanen
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne oppgaven var å finne en plassering av den nye jernbanestasjonen som skal bygges i Larvik i forbindelse med Intercityutbyggingen på Vestfoldbanen. Det er fokusert på å belyse de bymessige utfordringene ... -
Vurdering av stivhetskoeffisienter for søylesteg og overlappforbindelser
(Master thesis, 2018)Knutepunktstandarden (NS-EN 1993-1-8) angir regler og anbefalinger for dimensjonering og prosjektering av knutepunkter i stålkonstruksjoner. Ved globale analyser av konstruksjoner er det viktig å kunne anta innenfor rimelig ... -
Vurdering av to krysstyper i forbindelse med ny metrobussholdeplass på Tiller
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med prosjektoppgaven har vært å undersøke omstendighetene rundt etablering av nytt kollektivknutepunkt og omgjøring av krysset mellom Østre Rosten og Sentervegen på Tiller. Miljøpakken har kommet med et planforslag ... -
Vurdering av traséløsninger for ny dobbeltsporet jernbane gjennom Hammerdalen i Larvik
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven er skrevet med utgangspunkt i planleggingen av ny jernbane gjennom Larvik, som er en del av Intercity-strekningen Oslo ? Skien. Oppgave tar utgangspunkt i en ny stasjon utgravd i løsmasser på Bergeløkka, et ... -
Vurdering av tre grunnvannslokaliteterlangs elven Orkla
(Master thesis, 2011)Bakgrunn for oppgaven er at Orkdal kommune i dag bruker overflatevann i drikkevannforsyning, men på grunn av ustabil vannkvalitet og problemer med mikroorganismer ønsker kommunen å se på nye alternativer til vannforsyning. ... -
Vurdering av tunnelkonsept for ny Lieråsen tunnel
(Master thesis, 2020)Lieråsen tunnel er en dobbeltsporet tunnel og er en av de mest trafikkerte på det norske jernbanenettet. Fra sommeren 2018 til sommeren 2021 rehabiliteres Lieråsen tunnel. Formålet med prosjektet er å forbedre påliteligheten ... -
Vurdering av ulike beregningsmetoder for forkulling av krysslaminert massivtre ved branneksponering
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven omhandler vurdering av ulike standardiserte beregningsmetoder for forkullingsdybde og -hastighet av ubeskyttet krysslaminert massivtre. Krysslaminert massivtre også kalt KLT, har de siste årene opplevd økt ... -
Vurdering av underjordsuttak ved Akselberg
(Master thesis, 2020)Produksjonen av kalkstein fra dagbruddet på Akselberg ønskes å utvides til underjordsuttak av Brønnøy Kalks AS. I den sammenheng er det ønskelig å finne gunstig orientering- og dimensjoner av både bergrom og pilarer for ... -
Vurdering av utførte jernbaneprosjekter i forhold til krav i en 50126 og CSM (COMMONSAFETY METHODS)
(Master thesis, 2011)Målsettingen for et jernbanesystem er å oppnå et definert trafikknivå i en gitt periode på en sikker måte. For å oppnå dette er det vesentlig at man har en systematisk prosess for styring av pålitelighet, tilgjengelighet, ... -
Vurdering av utnyttelse av CO2-varmepumpeteknologi i nytt meieri
(Master thesis, 2009)Det analyseres i denne rapporten muligheten for storskala utnyttelse av CO₂ varmepumpeteknologi i et planlagt meieri. Dette innehar et stort simultant behov for både kjøling og oppvarming, noe som legger godt til rette for ... -
Vurdering av vanskelighetsgrad og sikringsbehov for svakhetssoner i Rogfasttunnelen
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven vurderer vanskelighetsgrad og sikringsbehov til åtte utvalgte svakhetssoner i Rogfasttunnelen. For å vurdere vanskelighetsgraden til svakhetssonene er det utarbeidet et poengsystem som tar hensyn til sonenes ... -
Vurdering av ventilasjonsanleggene i Hitra- og Frøyatunnelen
(Master thesis, 2016)Gjennom tunnelsikkerhetsforskriften stilles krav til ventilasjon, Hitra- og Frøyatunnelen i Sør-Trøndelag er fra hhv. 1994 og 2000. Kapasiteten til ventilasjonsanlegget ble dermed ikke omfattet av krav til brannventilasjon ... -
Værbeskyttet bygging: Bygging under telt
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven omhandler temaet bygging under telt, og bygger på intervju og spørreskjema rettet mot ti entreprenører innen dette temaet. Videre bygger oppgaven på en litteraturstudie og et fordypningsprosjekt innen det ... -
V–H–M seismic capacity envelopes of strip foundations on slopes for capacity design of structure-foundation system
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The columns and the supporting foundations are invariably subjected to the interacting axial force, V, shear force, H and moment, M. It is quite common to consider the interaction of these forces in design of structural ... -
Wagon On Rail System - Siemens NX - Virtual Modeling and Simulation of a Method for Remote Inspection of Offshore Wind Turbines
(Master thesis, 2018)Offshore wind turbines are large, unmanned systems that are intentionally developed for areas with strong wind. The accessibility to these turbines are expensive and time consuming, and occasionally, the turbines can be ... -
Waiting Time Strategy for Public Transport Passengers
(Master thesis, 2016)Large population growth in cities and environmental concerns across the world puts increasingly higher demands on public passenger transport. In several European cities, including the nine largest urban areas in Norway ...