Browsing Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) by Title
Now showing items 12493-12512 of 23471
-
Konkurranseutsetting av persontogtrafikk i Norge
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven omhandler konkurranseutsettingen av den norske jernbanen som har blitt igangsatt etter jernbanereformen av 2017. Det har blitt forsøkt å se på hvilke effekter konkurranseutsettingen vil ha for kvaliteten til ... -
Konkurranseutsetting av persontrafikken på det norske jernbanenettet
(Master thesis, 2016)Denne rapporten er ment å skulle belyse aspekter ved reformgjennomføringene på den norske jernbanesektoren skal innføre konkurranseutsetting av persontransporten. Dette gjøres ved å innhente erfaringer fra Storbritannia ... -
Konsekvens av klimaendringer for bygninger: Endring i behov for oppvarming og varmeisolasjon i et fremtidig klima
(Master thesis, 2021)Temperaturen i Norge stiger på grunn av global oppvarming. Siden år 1900 har årsmiddel-temperaturen steget med omtrent 1C. Forskning fra FNs klimapanel (IPCC) tyder på at det vil bli enda varmere i årene som kommer. Disse ... -
Konsekvensar av krav til BIM i vegprosjekt
(Master thesis, 2020)Byggherren Nye Veier AS har mål om å bygge trafikksikre hovudvegar raskt og effektivt, og å få mest mogleg ny veg ut av tildelte økonomiske rammer. Dette skal dei mellom anna gjere ved digitalisering av verksemda. Nye Veier ... -
Konsekvensene av NH90 innkjøpet og betydningen av dette i den maritime helikopterberedskapen
(Bachelor thesis, 2024)Kystvaktens helikopterberedskap har gjennom en lengre periode vært svekket og utredningen av de operative konsekvensene har vært fraværende for offentligheten. Studiets formål er å undersøke hvilke operative konsekvenser ... -
Konsekvenser av fravik i vegutforming
(Master thesis, 2014)Formålet med masteroppgaven var å få en bedre forståelse av typer designfravik som søkes hos Vegdirektoratet, fraviktrender og -rangering, distribusjon av fravik mellom regioner og konsekvenser som fravik fører til eller ... -
Konsekvenser av installasjonsavvik for KS-peler i en byggegrop
(Master thesis, 2022)I Drammen skal Bane NOR bygge dobbeltsporet jernbane fra Drammen til Kobbervikdalen. Veidekke AS er totalentreprenør på delentreprisen UDK02 Kulvert og løsmassetunnel. NGI er rådgivende geotekniker for prosjektet og har ... -
Konsekvenser av irregulær ytre geometri for bæresystemets klimagassregnskap på Gullhaug Torg
(Master thesis, 2016)Oppgaven analyserer konsekvensene den irregulære ytre geometrien får for dimensjoneringen av bæresystemet og tilhørende klimagassutslipp på Gullhaug Torg, ved at originalbyggets sammenlignes et regulært referansebygg. ... -
Konsekvenser av oljeprisutviklingen
(Bachelor thesis, 2015)I første del av oppgaven tar jeg for meg metoder som er brukt til å løse min problemstilling: "Hvordan har oljeprisutvikling påvirket utviklingen av Vestbase As?" Jeg har valgt å bruke kvalitativt intervjue for å kunne få ... -
Konsekvenser for miljø, kostnad og helse ved omklassifisering av småhus
(Bachelor thesis, 2023)Energikrisen og global oppvarming krever at alle sektorer som slipper ut klimagasser reduserer sitt menneskeskapte utslipp. Energibruk i boliger står for 22% av all bruk av energi i Norge. Det er estimert at nesten 80% av ... -
Konsekvenser for miljø, kostnad og helse ved omklassifisering av småhus.
(Bachelor thesis, 2023)Energikrisen og global oppvarming krever at alle sektorer som slipper ut klimagasser reduserer sitt menneskeskapte utslipp. Energibruk i boliger står for 22% av all bruk av energi i Norge. Det er estimert at nesten 80% av ... -
Konsekvensklassifisering av teknisk utstyr for Elkem
(Master thesis, 2018)Vedlikehold styrker en bedrifts sikkerhet, både ovenfor personell og miljø, og vil over tid føre til en mer kostnadseffektiv styring. Det kan være vanskelig å bestemme vedlikeholdstiltak som optimaliserer drift.. Forskjellige ... -
Konsekvensklassifisering og FMECA av fôrflåte
(Bachelor thesis, 2023)Formålet med oppgaven var å identifisere sviktmoder på ett av Mowi sine anlegg, for videre å finne relevante tilstandsparametere. På bakgrunn av dette var det ønskelig at gruppen skulle komme med forslag til kriterier for ... -
Konsekvent lastmodell for utmatting av jernbanebruer
(Master thesis, 2021)Jernbanenettet i Norge består av et stort antall stålbruer som sto ferdige for over 60 år siden. Teknologisk utvikling og befolkningsvekst har ført til at bruene er dimensjonert for helt andre trafikksituasjoner enn det ... -
Konsentrerte Laster på Betongkonstruksjoner
(Master thesis, 2012)I mars 2011 ble Eurokode 2 innført som eneste gjeldene regelverk for dimensjonering av betongkonstruksjoner og det har oppstått en del diskusjon rundt behandlingen av gjennomlokking. Regelverket er tungvint i bruk da ... -
Konsentrerte tverrkrefter i bjelkesteg
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven har behandlet uavstivede bjelker utsatt for konsentrerte krefter i steg introdusert fra eksempelvis ovenpåliggende bjelker eller momentvirkning i tilknyttede bjelker ved forbindelser. I det forsøket har en ... -
Konsept for design og automatisk produksjon av trebaserte veggelementer
(Bachelor thesis, 2021)En økende trend for etterspørsel av Landheim AS sine veggelementer har ført til at produksjonen ønskes å bli mer effektiv og automatisk. Særlig var det bekymring for at innsetting av vinduer og dører i veggelementet ville ... -
Konsept for kostnads‐ og materialeffektive treelementer for boliger
(Bachelor thesis, 2023)I denne studien har vi gjennomgått klimagassberegninger for å vurdere om produktet CC 600 er mer miljøvennlig enn en standard byggkonstruksjon. Basert på dataene fra Hunton har vi funnet at total GWP-verdien ifølge tek 17 ... -
Konsept- og produktutvikling av soltracker for solcelleanlegg
(Master thesis, 2009) -
Konsept- og ytelsesstudie for vertikalaksede vindtrubiner i trekantkonfigurasjon
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven er utført ved NTNU Gjøvik og omhandler Wind El Norways nye konstruksjon, Vindorku. Konstruksjonens hensikt er å utnytte et aerodynamisk samspill mellom tre dragdrevne vertikalaksede vindturbiner i ...