• Adferd i offentlig område med digital lek - Nye designretningslinjer for digital lek 

      Neverdal, Jan-Magnus (Master thesis, 2018)
      I dagens samfunn har medieteknologien blitt en viktig del av barns oppvekst. Barn får en digital barndom, og de leker mer i den digitale verden. Det kan virke som de tradisjonelle lekeplassene har blitt utdatert på mange ...
    • Analyse og behov for digitale løsninger for restaurantbedrifter og leverandører 

      Haaverstad, Marius (Master thesis, 2017)
      Bakgrunn Råvareleverandører og restauranter representerer to sider av en verdikjede som begge opplever små marginer og økt press på å effektivisere prosesser og rutiner for å opprettholde konkurransekraft. Økt digitalisering ...
    • Brukergrensesnitt for fremtidens operatør 

      Aarlott, Espen Mathisen (Master thesis, 2017)
      Vareproduserende industri i Norge gjennomgår store endringer ved at industrielle produksjonsprosesser i større grad integreres gjennom digitalisering og automatisering. Industri 4.0 er et begrep som brukes i sammenheng med ...
    • Brukergrensesnitt for fremtidens operatør 

      Aarlott, Espen Mathisen (Master thesis, 2017)
      Vareproduserende industri i Norge gjennomgår store endringer ved at industrielle produksjonsprosesser i større grad integreres gjennom digitalisering og automatisering. Industri 4.0 er et begrep som brukes i sammenheng med ...
    • Brukersentrert utvikling av forhandlerkonsoll for mobilbetaling 

      Slette, Hilde Merete Fossan; Narvhus, Jenny Margrethe (Master thesis, 2017)
      Temaet for masteroppgaven var å utarbeide et designforslag til en ny forhandlerkonsoll for selskapet Auka. Forhandlerkonsollen administrerer mobilbetalinger mellom kunde og forhandler, og er en nettbasert løsning for små ...
    • Brukersentrert utvikling av onboardingsprosessen for Folq - En markedsplass for kjøp og salg av konsulenttjenester innen IT og design 

      Høklie, Ola Iuell (Master thesis, 2018)
      Folq, som er min oppdragsgiver ønsker å tilby en tjeneste som gir kunder mulighet til å kjøpe konsulenter på en digital markedsplass. Målsetningen til Folq er å effektivisere og forenkle prosessen for kunder som søker ...
    • Concept development of an AR user interface for flight inspection and airborne surveillance 

      Manaberi, Mohammadreza (Master thesis, 2021)
      Norwegian Special Mission, som en av markedslederne i flyinspeksjons- og luftovervåkingsindustrien, ønsker å forberede seg på de kommende årene. I henhold til de strategiske planene som ble foreslått for selskapet i vårt ...
    • Design av apparat for kontinuerlig måling av blodsukker på intensivavdelinger 

      Bech, Ole Andre; Mangset, Eivind Lind (Master thesis, 2015)
      Bakgrunn Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med GlucoSet, en oppstarsbedrift med utspring fra NTNU. GlucoSet har utviklet teknologi for å måle blodsukker kontinuerlig. Teknolgien er tiltenkt bruk på intensiavdelinger ...
    • Design av flyteprodukt for yrkesutøvere ved sjøen 

      Jørgensen, Pål Bierman (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgave rapporten dokumenterer prosessen bak å designe et flyteprodukt for yrkesutøvere ved sjøen. Bruken av flyteprodukter på arbeidsplassen der det er krav om det, er varierende. Oppgaven er en «rapport» som ...
    • Design av nytt personlig flyteutstyr for bruk i småbåter i Norge 

      Dannevig, Anders V (Master thesis, 2016)
      Denne masteroppgaven dokumenterer prosessen bak å designe nytt personlig flyteutstyr for bruk i småbåter i Norge. En ny lov trådte nylig i kraft i Norge som sier at alle som befinner seg på en båt under 8 meter skal ha på ...
    • Design av selvrefleksjonsbok som verktøy for bevisstgjøring om bærekraftig forbruk 

      Bruvik, Vilde (Master thesis, 2023)
      Det årlige forbruket i Norge har doblet seg siden 1990, og Norge er blant de landene som kaster aller mest i Europa. Ting blir ofte kastet selv om de ikke er ødelagt, men fordi eieren har lyst på en oppgradering, eller ...
    • Design av sensorbasert bevegelsessystem med musikalsk output 

      Mantorski, Zuzanna Aleksandra (Master thesis, 2016)
      I denne oppgaven tar vi for oss en innførende teknologisk og markedsrelevant avklaring, med mål om å lage et trådløst sensorbasert produkt for musikk kreasjon. Vi bruker Lean Startup metoden der vi har iterasjonsprosesser ...
    • Design for å understøtte oppfølging av driftskontrakt for kontrollingeniører 

      Wiggen, Marianne Kalberg (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er utført med utgangspunkt i et oppdrag fra konsulentselskapet Bouvet og deres kunde Trøndelag fylkeskommune (TRFK). TRFK har ansvaret for omlag 6400 km fylkesveg, som driftes og vedlikeholdes av ...
    • Design of an Outdoor Bouldering Mobile Application with a Start-Up 

      Johannessen, Leon Karlsen (Master thesis, 2018)
      Bouldering is a type of rock climbing, where the climber ascends a height without ropes and fuses. To boulder outdoors, you need knowledge on how to find bouldering routes and how to ascend them. Today, this information ...
    • Design og utviking av spill for fremmedspråklæring 

      Svensen, Lars (Master thesis, 2022)
      Denne masteravhandlingen gir et innblikk i et utforskende designprosjekt, med fokus på analoge spill for fremmedspråklæring. Prosessen og utviklingen er rettet mot voksne som vil lære språk i en hobbykontekst. Målet med ...
    • Designing a smartphone stabilizer 

      Rydal, Viktor (Master thesis, 2019)
      Smarttelefonen har utviklet seg til å bli det foretrukne redska- pet for opptak og deling av videoer. Den byr på et utmerket kamera, men mangler profesjonell bildestabilisering, noe som resulterer i opptak preget av ...
    • Designing Aesthetic Transitions - New Design Education Manifesto 2020 

      van Dijk, Matthijs; Sigurjónsson, Jóhannes B.; Øritsland, Trond Are (Research report, 2020)
      The roles of designers have expanded and diversified rapidly in recent decades. One might expect this change to be driven by practice, but it is not. Instead, it is fueled by new design theories that free people to link ...
    • Designing for the Modern Music Consumer - Onboarding and Loyalty Building of New Users to a Music Streaming Service 

      Aspen, Lina Linnea (Master thesis, 2017)
      GOAL The topic for the thesis is user onboarding and loyalty building of new users to Tidal through exploration of alternative solutions to today's product. The goal is to assist new users in quickly being able to navigate ...
    • Designing Keepworthy Products 

      Berge, Sivert (Master thesis, 2023)
      Målet for denne masteren er å utforske hvordan prinsipper for bevarbarhet kan blir brukt til å designe produkter. Det foreligger mange teoretiske studier og rammeverk som beskriver aspekter ved bevarbare produkter, men ...
    • Designing Keepworthy Products 

      Berge, Sivert (Master thesis, 2023)
      The aim for this thesis is to explore how principles of keep-worthiness can be applied to design products. There are many theoretical studies and frameworks that describe aspects of keepworthy products, but little research ...