dc.description.abstract | Rapporten tar for seg evaluering av iverksatt pedagogisk modell for nett- og samlingsbasert sykepleierutdanning, deltid. Intervensjonen er de pedagogiske metoder som særmerker undervisningen i studiet som læringsplattformen Fronter, nettforelesninger, obligatoriske arbeidskrav, samarbeid med medstudenter, lærere og samlinger. Mål for prosjektet karakteriseres i fire områder, studenttilfredshet, studentgjennomstrømning, karakterer og søkertall. Evalueringsarbeidet skal gi resultater for fleksible studier i Høgskolen i Hedmark.
Studentene er i all hovedsak tilfreds med bruk av Fronter, nettforelesninger, obligatoriske
arbeidskrav, samarbeidslæring og samlinger. Deltidsstudentene var mer fornøyd med Fronter enn studenter i ordinært studieløp. Vi trenger å utvikle gode studentoppgaver som bidrar til læring og aktivitet i studentrollen samt modeller som styrker positive sider ved
samarbeidslæring. En utfordring framover er å bruke Fronter som styrker studentenes
motivasjon og fremmer fellesskap og samarbeidslæring. Vi trenger mer kunnskap om
samlingenes innhold og metoder for å styrke positive sider ved samarbeidslæring.
Studentgjennomstrømmingen var lik på deltidsstudiet som heltidsstudiet og søkertallet til
studiet har økt med 40 % på tre år. Mål om karakternivå over heltidsstudenten er delvis
innfridd. Skolen bør arbeide målrettet for å tilby flere nettforelesninger med mulighet til å
stille spørsmål. Pedagogiske metoder som bygger opp om nettforelesninger bør utvikles og forbedres.
Antall søkere per studieplass er høyere til deltidsstudiet i sykepleie enn til heltidsstudiet. Over halvparten av studentene på deltidsstudiet i sykepleie hadde ikke gjennomført ordinær sykepleierutdanning ved et Campus.
Studentene er i stor grad tilfreds med metodene som særpreger vårt nett- og samlingsbaserte studium. Det betyr at bruk av Fronter, samarbeid med medstudenter og lærere, obligatoriske arbeidskrav, nettforelesninger og samlinger på campus er med på å gi mer kunnskap til flere. | nb_NO |