Pyroeis
Abstract
ENGLISH: Pyroeis is a 2D action exploration game for PC that uses a custom
built engine to send the player to Mars as an astronaut.
Players will explore the mysterious caves and creatures below
the planet’s surface. The game features procedurally generated
caves and content in an infinite world, where the terrain
can be destroyed. To move through the caves, the astronaut
uses a jetpack. When exploring the caves, they will encounter
varying terrain formation and biota. Hostile alien monsters
will attack them, so to defend themselves a set of guns are
available. The guns can be upgraded by creating gems from
dust found in the world. Using a set of equipment, they can
destroy caves, provide light in the world, and heal themselves.
This document describes the process of making Pyroeis from
the idea, to the final result. Game design, technical design, implementation,
user testing, and deployment are discussed. The
game expands upon an engine created for a previous project. NORSK: Pyroeis er et 2D action exploration spill hvor spilleren er en
astronaut på Mars. Spillet bruker en spesialbyget spillmotor.
Spillerenes oppdrag er å utforske hulene i bakken på planeten.
Spillets verden er prosedyrisk generert og evig. Verden kan
ødelegges av spilleren ved å kaste bomber. Navigasjon gjennom
verden skjer ved bruk av en jetpack. Spillerens reise inn
i planeten vil ta dem gjennom et variert landskap som forandres
konstant. Fiendlige romvesener angriper spilleren, for å
forsvare seg må spilleren bruke skytevåpen. Våpnene kan bli
oppgradert ved å bruke resurser som finnes i verden. Ved å
bruke bomber kan spilleren lage nye veier gjennom hulene.
Lys kan brukes for at spilleren skal se hva som skjuler seg i
de mørke gangene på mars. Dersom spilleren tar skade kan
han helbrede seg selv ved a bruke førstehjelps skrin. Denne
oppgaven beskriver prosessen for å lage Pyroeis, fra ide til et
spill. Oppgaven beskriver spilldesign, teknisk design, implementering,
brukertesting og distribusjon. Utvilingen av spillet
videreutvikler en spillmotor som er utviklet i et tidligere prosjekt.