Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordhaug, Øyvind Aaen
dc.date.accessioned2014-07-28T12:39:23Z
dc.date.available2014-07-28T12:39:23Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/198683
dc.description.abstractENGLISH: E-learning is becoming an increasingly popular form of education. The ability to teach many students at once, and the students possibility to learn material at their own pace have been very successful. Knowing how digital forensics investigations are performed is becoming a necessity in many fields. The society’s dependency on computers, and the massive increase in computing power and data storage, causes the society to require more expertise and efficient methods to handle digital forensics investigations. The use of e-learning can greatly benefit this situation, as more people can be aware of the correct procedures and key elements to digital forensics. The challenge is to efficiently teach these methods through an e-learning platform. By using the Hyper Interactive Presentation (HIP) platform, this thesis provided a proof of concept platform of an e-learning solution for digital forensics investigations,"The Forensic Challenger"(TFC), to improve teaching digital forensics. This thesis outlines the technical development of the platform. The results of the trial experiment with two groups of first year information security bachelor students. One group of 5 students used TFC platform, and the other group of 4 students used a simulation version of the existing platform used in the forensics lab. When we compared the groups in terms of motivation, and time spent, the TFC group indicated higher motivation and spent less time solving the task in the assignment.nb_NO
dc.description.abstractNORSK: E-læring har blitt en stadig mer populær form for utdanning. Muligheten til å lære flere studenter på en gang, og elevene sin mulighet til å lære materialet i sitt eget tempo har vært svært vellykket. Å vite hvordan digitale etterforskninger er utført blir stadig viktigere i mange felt. Samfunnets avhengighet av datamaskiner, og den enorme økningen i datakraft og lagring av data, fører til at samfunnet trenger mer kompetanse og effektive metoder for å håndtere digitale etterforskninger. Bruken av e-læring kan være veldig nyttig i denne situasjonen, fordi flere personer kan lære seg de riktige prosedyrene og viktige elementer i digital etterforskning. Utfordringen er å effektivt lære disse metodene gjennom en e-læringsplatform. Ved hjelp av Hyper Interactive Presentasjon (HIP) platformen, gir denne oppgaven et proof of concept rammeverk for en e-læring løsning for digital etterforskning, "The Forensic Challenger" (TFC), for å forbedre opplæringen til å utføre digital etterforskning. Denne oppgaven skisserer den tekniske utviklingen av platformen. Resultatene av prøve eksperimentet med to grupper av første-år informasjons-sikkerhet bachelor studenter. En gruppe med 5 studenter brukte TFC platformen, og den andre gruppen med 4 studenter brukte en simulert versjon av den eksisterende platformen brukt i etterforsknings laboratoriet. Når vi sammenlignet de to gruppene ut i fra motivasjon og tid brukt, TFC gruppen indikerte høyere motivasjon og brukte mindre tid på å løse oppgavene.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Kommunikasjon og distribuerte systemer: 423nb_NO
dc.subjectinformation security, e-learning, digital forensics investigationsnb_NO
dc.titleThe Forensic Challenger - A Digital Forensic E-Learning Platformnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel