Forsterking av elevert landingsplass for å kunne lande nye redningshelikoptre
Abstract
NORSK: Målet med prosjektet har vært å øke den statiske kapasiteten til en elevert helikopterlandingsplass ved bruk av komposittmateriale, fra dagens vektbegrensning til vekten av det nye redningshelikopteret. Den statiske kapasiteten har blitt målt gjennom nedbøying i fagverket og gjeldende standard har blitt benyttet for å sikre resultatet. Beregningene er utført med Elementmetoden og begynner med en global bjelkeanalyse for å lokalisere området med størst nedbøying. Videre velges en del av fagverket for en solidanalyse med og uten avstivingselementer. Avstivingsløsningen innebærer å lime flat glassfiberarmert plastkomposittbjelke til sidene i firkantprofilene i utvalgte deler av fagverket. Avstivingsløsningen er funnet etter mange iterasjoner i ANSYS. Avstivingen med glassfiberarmert plastkompositt øker den statiske kapasiteten til en utvalgt elevert helikopterlandingsplass ved OUS Ullevål slik at vektbegrensningen økes fra 15 000 kg til 16 000 kg slik at det nye redningshelikopteret kan lande. ENGLISH: The project objective has been to increase the static capacity to an elevated helipad with the use of composite components, from today’s weight limit to the weight of the new rescue helicopter. The static capacity has been measured through deflection in the frame work and current regulations are used to verify the result. Calculations are made with the use of Finite Element Method and starts with a global beam analysis to locate the area with the maximum deflection. Based on the global analysis, a part of the frame work is selected for a local solid analysis, both with and without strengthening composite components. The strengthening solution implies to glue flat fiberglass reinforced plastic composite beams to parts of the steel frame work. The best solution is found after several iterations in ANSYS. The strengthening with fiberglass reinforced plastic composite beams increase the static capacity to a selected elevated helipad at OUS Ullevål, so the weight limit can be increased from 15 000 kg to 16 000 kg, which is the weight of the new rescue helicopter.