Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTrøhaugen, Kai Asle
dc.contributor.authorMoen, Chris André Lehre
dc.contributor.authorValstad, Joachim Adrian Tande
dc.date.accessioned2014-07-24T11:20:15Z
dc.date.available2014-07-24T11:20:15Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/198330
dc.description.abstractNORSK: Motivasjon var et tema som alle deltakerne av gruppen syntes var interessant, da dette var forelest om i emnet Ledelse og organisasjonspsykologi. Det var ønskelig å samarbeide med en større bedrift som hadde mange ansatte, og som muligens drev med litt ensformig arbeid. Det ble inngått et samarbeid med Ahlsell på Nordkisa, som er Norges største fullsortimentsgrossist innen VVS, VA, elektro, verneutstyr, verktøy og maskiner. Formålet med oppgaven var å finne ut hva som påvirker de ansattes motivasjon, samt om det ble funnet noen forbedringspotensialer. Det ble brukt en kvantitativ metode i form av et spørreskjema for å få svar på dette. Respondentene for denne undersøkelsen bestod av de som var ansatt i produksjonen, som totalt sett utgjorde 120 ansatte. Ut av disse 120, var det 99 som besvarte undersøkelsen. Resultatet viste at Ahlsell stort sett virker til å være en motiverende bedrift å jobbe i, da de tilfredsstilte de fleste av de områdene som det ble forsket på. I drøftingen, hvor resultatene ble analysert og diskutert, ble det funnet noen faktorer som viste seg å ha et forbedringspotensial. Disse faktorene handler om tilbakemeldinger, kvalitetsmålet samt jobbopplæring hos Ahlsell. Her kom det også frem at Ahlsell bør fortsette med å tilrettelegge for indre motivasjon, da dette er den beste og mest vedvarende formen for motivasjon.nb_NO
dc.description.abstractENGLISH: Motivation was a theme that all participants of the group thought was interesting as this was lectured on the subject of Leadership and Organizational Psychology. It was desirable to work with a large company that had many employees, and possibly was doing a little monotonous work. It was partnered with Ahlsell on Nordkisa, a wholesaler of plumbing, VA, electrical, safety equipment, tools and machinery. The purpose of the study was to find out what affects employee motivation and whether there was found some room for improvement. It was used a quantitative method in the form of a questionnaire to answer this. Respondents for this survey consisted of those who were employed in the production, which in total amounted to 120 employees. Out of these 120, there were 99 who responded to the survey. The results showed that Ahlsell mostly seems to be a motivating business to work in, when they meet most of the areas that were researched. In the discussion, the results were analyzed and discussed, and it was found some factors that proved to be an improvement. These factors are about feedback, quality goals and job training for Ahlsell. It also emerged that Ahlsell should continue to facilitate intrinsic motivation, as this is the best and most persistent form of motivation.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO
dc.subjectorganisasjonspsykologinb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleMotivasjon: en motivasjons studie ved Ahlsell nordkisanb_NO
dc.title.alternativeMotivation: a motivational study at Ahlsell Nordkisanb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber145nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel