Kvalitetsstudie av studiebyer: Hvilke kvaliteter kjennetegner studiebyer, og i hvilken grad innehar Gjøvik disse kvalitetene?
Abstract
NORSK: Dette
er
en
Bacheloroppgave
i
økonomi
og
ledelse
ved
Høgskolen
i
Gjøvik,
hvor
vi
undersøker
hvordan
studiebyen
Gjøvik
er
sammenlignet
med
andre
studiebyer.
Gjennom
kvantitative
studier
og
relevant
teori,
har
vi
kommet
for
til
likheter
og
forskjeller
i
Gjøvik
som
studieby
.
Formål:
Formålet
med
oppgaven
var
å
finne
ut
hvilke
kvaliteter
som
tiltrekker
studenter
til
studiebyer
og
om
Gjøvik
tilfredsstiller
studenters
behov
i
samsvar
med
disse
kvalitetene.
Metodikk:
Denne
studien
trekker
frem
data
fra
diskusjon
på
forum,
ett
dybdeintervju
og
tre
undersøkelser
blant
studenter
i
Gjøvik
og
Universitetet
i
Agder.
Vår
hovedundersøkelse
ble
sendt
ut
til
studenter
i
Gjøvik
og
omfatter
svar
fra
322
studenter
i
ulike
stadier
og
fagområder
av
studien.
Funn:
Ved
å
se
på
resultatene
fra
andre
forundersøkelse
ser
man
at
de
viktigste
kvalitetene
ved
studiebyer
er;
relevant
studietilbud,
bomuligheter,
beliggenhet
av
byen,
størrelse
på
byen,
beliggenhet
av
skole
i
forhold
til
byen
og
sosial
liv.
Men
likevel
ved
analyse
av
de
innsamlede
dataene
i
alle
tre
undersøkelsene
viser
det
seg
at
de
viktigste
kvalitetene
som
påvirker
studentenes
valg
av
studieby
er;
studietilbud,
størrelsen
på
stedet
de
velger
å
leve
i
mens
de
studerer,
geografiske
posisjon
av
byen,
muligheten
for
å
finne
en
jobb
under
studiene
og
anbefaling
av
andre
er
de
mest
verdifulle
kvaliteter
studenter
se
etter
når
de
velger
studieby.
Begrensninger:
Begrensning
av
vår
studie
var
muligheten
til
å
sende
spørreundersøkelse
til
flere
studenter
over
norske
universiteter
og
høgskoler.
Men
vi
respekterer
personvern
som
høyskoler
og
universiteter
er
forpliktet
til
å
følge.
Vi
har
likevel
samlet
inn
tilstrekkelig
antall
respondenter
for
andre
forundersøkelse.
Som
utgjør
akkurat
samme
studentmasse
som
i
hovedundersøkelsen,
med
mer
enn
10
%
studenter
fra
UiA
og
HiG
.
Konklusjon:
Gjøvik
er
en
mellomstor,
men
bra
by
å
studere
i.
Høgskolen
går
fremover
med
store
skritt,
men
byen
henger
litt
bak
.
Det
finnes
noen
hoved
kvaliteter
studenter
er
interessert
i
generelt,
og
studenter
i
Gjøvik
svarte
i
hovedsak
det
samme
som
studenter
fra
Kristiansand
og
Grimstad. ENGLISH: This
is
a
Bachelor
thesis
in
Business
and
Economics
at
the
University
College
in
Gjøvik,
where
we
examine
how
student
city
Gjøvik
is
compared
with
other
student
cities.
Through
quantitative
study
and
relevant
theory,
we
have
come
to
find
equalities
and
differences
in
Gjøvik
as
a
student
city.
Purpose:
This
paper
aims
to
find
out
what
are
the
qualities
students
are
looking
for
when
they
choose
where
to
study.
And
to
what
grade
Gjøvik
as
a
small
city
with
a
college,
satisfies
the
needs
of
students
living
there.
Methodology:
This
study
draws
data
from
a
forum
discussion,
one
interview
and
three
surveys
among
students
in
Gjøvik
and
University
in
Agder.
Our
main
survey
sent
out
to
students
in
Gjøvik
includes
responses
from
322
students
in
different
stages
and
discipline
areas
of
study.
Findings;
By
looking
at
the
results
of
the
second
survey
one
can
see
that
the
most
important
qualities
of
the
study
cities
are;
relevant
courses,
accommodation
facilities,
location
of
city,
size
of
city,
location
of
the
school
in
relation
to
the
city
and
social
life.
The
analysis
of
data
collected
in
all
three
surveys,
it
appears
that
the
most
important
qualities
that
influence
students'
choice
of
the
student
city
is;
study,
the
size
of
the
place
they
choose
to
live
in
while
they
study,
the
geographical
position
of
the
city,
the
ability
to
find
a
job
during
their
studies
and
recommendation
of
others
is
the
most
valuable
qualities
students
look
for
when
choosing
a
student
city.
Research
limitations:
The
limitation
of
our
study
was
ability
to
send
questionaries’
to
more
students
all
over
Norwegian
Universities,
but
it
is
necessary
to
accept
the
rules
of
privacy
that
colleges
and
universities
are
obliged
to
follow.
However,
we
have
managed
to
gather
sufficient
number
of
respondents
for
preliminary
survey,
same
as
for
main
survey,
more
than
10%
students
from
UiA
and
HiG.
Conclusion:
Gjøvik
is
a
small
but
good
town
to
study
in.
College
is
going
forward
with
huge
steps,
but
town
lags
bit
behind.
There
are
few
main
qualities
students
are
interested
for
generally,
and
students
in
Gjøvik
responded
mainly
the
same
as
students
from
other
parts
of
Norway.
Level
of
their
satisfaction
can
be
discussed
in
further
surveys.
Conclusion
also
brings
more
than
few
possible
solutions
for
attraction
of
students
to
town.