Studenters boligpreferanser i et eie-leie perspektiv
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/198243Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
NORSK: Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke om leilighetene i et planlagt boligbyggeprosjekt er attraktive som
kjøpsobjekter for studenter. Attraktiviteten er beskrevet ut fra studentenes preferanser til bolig, studentenes økonomiske
kjøpeevne, og om det er lønnsomt å eie fremfor å leie bolig i studietiden.
For oppdragsgiver, Syljuåsen AS, vil oppgaven vår belyse markedspotensialet i å bygge for salg til studenter som segment.
De har fått belyst i hvilken grad det kan finnes etterspørsel fra studenter, og hva dette segmentet etterspør. I tillegg viser vi
overfor potensielle kjøpere risiko og lønnsomhet ved å investere i bolig i studietiden.
For å belyse problemstillingen har vi benyttet både primær- og sekundærdata. Primærdata ble hentet inn ved kvalitative
dybdeintervjuer med fagpersoner innenfor bank, eiendomsmegling, og byggenæringen .Videre sendte vi ut en
spørreundersøkelse til studenter ved Høgskolen i Gjøvik, slik at vi kunne analysere hvilke boligpreferanser som er viktigst
ved studentmassen.
Sekundærdata ble hovedsakelig fremstilt av Prognosesenteret AS sin «KommuneMonitor», og ble benyttet for å analysere
hvordan Syljuåsens leiligheter tilfredsstiller boligetterspørselen i Gjøvik generelt.
Med bakgrunn i dataene har vi kommet fram til at leilighetene er nokså attraktive overfor studenter, målt ut ifra studentenes
preferanser og lønnsomhet av å eie boligen fremfor å leie. På de to største leilighetene er det lønnsomt å eie boligen over en
femårig tidshorisont i alle scenarioer, med unntak av scenario «verst tenkelig». Allikevel ser vi at økonomisk kjøpeevne
fungerer som en naturlig brems for de aller fleste studentene, målt etter våre forutsetninger om likviditetsgrad. ENGLISH: The purpose of this study was to examine whether the apartments in a planned residential construction project is
attractive to purchase for students. Attractiveness is described based on students' preferences for housing, student
financial ability to buy and whether it is profitable to own instead of renting while studying at Gjøvik University
College (GUC).
For the employer, Syljuåsen AS, the paper will illustrate the market potential for building apartments for sale to the
students segment. We have found the extent to which there may be demand from students, and what the students
demand. In addition, we present potential risk and profitability by investing in the apartments, while studying at GUC.
To illustrate the problem, we have used both primary and secondary data. Primary data were collected by qualitative
in-depth interviews with experts in banks, real estate and construction industry. Moreover, we sent a questionnaire to
students at GUC, so that we could analyze the housing preferences that are most important for the students.
Secondary data was mainly derived from Prognosesenteret AS's «KommuneMonitor», and was used to analyze how
the apartments meet housing demand in Gjøvik in general.
Based on the data we have concluded that the apartments are fairly attractive for students, measured on the basis of
students' preferences and profitability of owning property instead of renting. In the two largest apartments it is
profitable to own property over a five-year time horizon in all scenarios except scenario «worst case». Anyway, we
see that the economic purchasing ability acts as a natural brake for most students, as measured by our assumptions
about the liquidity ratio.