Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristensen, Espen
dc.date.accessioned2015-10-02T11:43:18Z
dc.date.available2015-10-02T11:43:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/1952275
dc.description.abstractI dette masterprosjektet ønsker jeg å undersøke om elever i ungdomsskolen kunne læres opp i grunnleggende elektronisk musikkproduksjon med formål å skape og å formidle et musikalsk produkt ut fra en idé om at slik musikkproduksjon kunne bli (del av) et valgfag. Hovedproblemstilling: Hvordan kan det innenfor rammen av Kunnskapsløftet legges til rette for undervisning i grunnleggende elektronisk musikkproduksjon i ungdomsskolen slik at et musikalsk produkt kan bli skapt og formidlet? Delproblemstillinger: Hvordan kan en evaluering av hver undervisningsøkt bidra til å øke kvaliteten på det musikalske produktet? Hva mener elevene om kurset en tid etter avslutning? Design: Studien er utført i overensstemmelse med kriterier for aksjonsforskning og inkluderer alle relevante faser i en musikkproduksjon. Materiale og metode: Via skolens rektor rekrutterte jeg 8 elever (6 gutter og 2 jenter) fra 8. klasse. Elevenes ståsted av relevans for prosjektet ble kartlagt med et spørreskjema ved oppstart. Forfall i starten reduserte gruppen til 5 (gutter). Utstyr fra eget privat lydstudio ble fraktet til og fra skolen til alle 11 samlingene, hver på 3 timer. Montering og demontering var en del av opplæringen. En sluttvurdering ble gjennomført en tid etter avsluttet prosjekt. Resultater: Hver samling hadde et forhåndsdefinert innhold og delresultater ved hver samling ble loggført og omhandlet progresjon og underveisevalueringer av produktet. Hovedresultatet var framføring på en konsert med inviterte gjester. Elevene framførte i fellesskap det elektroniske musikk-produktet som et «Live-set». I tillegg framførte de individuelle musikkprodukter laget ved hjelp av internettbasert utstyr. Hovedproduktet foreligger på CD i tillegg til at deler av konserten foreligger på Dvd. I følge sluttvurderingen var elevene fornøyd med kurset; både prosess og framføring. Konklusjon: Det var mulig ved 10 samlinger å lære opp 5 elever, uten særlig basiskunnskap, i å produsere elektronisk musikk som de i fellesskap framførte som konsert på 11. samling. Alle kunne tenkt seg slikt innhold i et valgfag i ungdomsskolen. Elektronisk musikkproduksjon innehar et potensiale for å revitalisere musikkfaget på ungdomstrinnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.subjectsal og scenenb_NO
dc.subjectvalgfagnb_NO
dc.subjectmusikknb_NO
dc.titleGrunnleggende elektronisk musikkproduksjon i ungdomsskolen - fra idé til ferdig konseptnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Alternative musicology: 119nb_NO
dc.source.pagenumber99nb_NO
dc.relation.project624515nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel