• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grunnleggende elektronisk musikkproduksjon i ungdomsskolen - fra idé til ferdig konsept

Kristensen, Espen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Avhandling (1.594Mb)
Vedlegg 7 (44bytes)
Vedlegg 7 (44bytes)
Vedlegg 7 (44bytes)
Vedlegg 7 (44bytes)
Vedlegg 7 (44bytes)
Vedlegg 7 (44bytes)
Vedlegg 8 (704.7Mb)
Vedlegg 8 (707.5Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/1952275
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for musikk [242]
Abstract
I dette masterprosjektet ønsker jeg å undersøke om elever i ungdomsskolen kunne læres opp i

grunnleggende elektronisk musikkproduksjon med formål å skape og å formidle et musikalsk

produkt ut fra en idé om at slik musikkproduksjon kunne bli (del av) et valgfag.

Hovedproblemstilling: Hvordan kan det innenfor rammen av Kunnskapsløftet legges til rette

for undervisning i grunnleggende elektronisk musikkproduksjon i ungdomsskolen slik at et

musikalsk produkt kan bli skapt og formidlet?

Delproblemstillinger: Hvordan kan en evaluering av hver undervisningsøkt bidra til å øke

kvaliteten på det musikalske produktet? Hva mener elevene om kurset en tid etter avslutning?

Design: Studien er utført i overensstemmelse med kriterier for aksjonsforskning og inkluderer

alle relevante faser i en musikkproduksjon.

Materiale og metode: Via skolens rektor rekrutterte jeg 8 elever (6 gutter og 2 jenter) fra 8.

klasse. Elevenes ståsted av relevans for prosjektet ble kartlagt med et spørreskjema ved

oppstart. Forfall i starten reduserte gruppen til 5 (gutter). Utstyr fra eget privat lydstudio ble

fraktet til og fra skolen til alle 11 samlingene, hver på 3 timer. Montering og demontering var

en del av opplæringen. En sluttvurdering ble gjennomført en tid etter avsluttet prosjekt.

Resultater: Hver samling hadde et forhåndsdefinert innhold og delresultater ved hver samling

ble loggført og omhandlet progresjon og underveisevalueringer av produktet. Hovedresultatet

var framføring på en konsert med inviterte gjester. Elevene framførte i fellesskap det

elektroniske musikk-produktet som et «Live-set». I tillegg framførte de individuelle

musikkprodukter laget ved hjelp av internettbasert utstyr. Hovedproduktet foreligger på CD i

tillegg til at deler av konserten foreligger på Dvd.

I følge sluttvurderingen var elevene fornøyd med kurset; både prosess og framføring.

Konklusjon: Det var mulig ved 10 samlinger å lære opp 5 elever, uten særlig basiskunnskap,

i å produsere elektronisk musikk som de i fellesskap framførte som konsert på 11. samling.

Alle kunne tenkt seg slikt innhold i et valgfag i ungdomsskolen. Elektronisk

musikkproduksjon innehar et potensiale for å revitalisere musikkfaget på ungdomstrinnet.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit