dc.contributor.author | Kristensen, Espen | |
dc.date.accessioned | 2015-10-02T11:43:18Z | |
dc.date.available | 2015-10-02T11:43:18Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/1952275 | |
dc.description.abstract | I dette masterprosjektet ønsker jeg å undersøke om elever i ungdomsskolen kunne læres opp i
grunnleggende elektronisk musikkproduksjon med formål å skape og å formidle et musikalsk
produkt ut fra en idé om at slik musikkproduksjon kunne bli (del av) et valgfag.
Hovedproblemstilling: Hvordan kan det innenfor rammen av Kunnskapsløftet legges til rette
for undervisning i grunnleggende elektronisk musikkproduksjon i ungdomsskolen slik at et
musikalsk produkt kan bli skapt og formidlet?
Delproblemstillinger: Hvordan kan en evaluering av hver undervisningsøkt bidra til å øke
kvaliteten på det musikalske produktet? Hva mener elevene om kurset en tid etter avslutning?
Design: Studien er utført i overensstemmelse med kriterier for aksjonsforskning og inkluderer
alle relevante faser i en musikkproduksjon.
Materiale og metode: Via skolens rektor rekrutterte jeg 8 elever (6 gutter og 2 jenter) fra 8.
klasse. Elevenes ståsted av relevans for prosjektet ble kartlagt med et spørreskjema ved
oppstart. Forfall i starten reduserte gruppen til 5 (gutter). Utstyr fra eget privat lydstudio ble
fraktet til og fra skolen til alle 11 samlingene, hver på 3 timer. Montering og demontering var
en del av opplæringen. En sluttvurdering ble gjennomført en tid etter avsluttet prosjekt.
Resultater: Hver samling hadde et forhåndsdefinert innhold og delresultater ved hver samling
ble loggført og omhandlet progresjon og underveisevalueringer av produktet. Hovedresultatet
var framføring på en konsert med inviterte gjester. Elevene framførte i fellesskap det
elektroniske musikk-produktet som et «Live-set». I tillegg framførte de individuelle
musikkprodukter laget ved hjelp av internettbasert utstyr. Hovedproduktet foreligger på CD i
tillegg til at deler av konserten foreligger på Dvd.
I følge sluttvurderingen var elevene fornøyd med kurset; både prosess og framføring.
Konklusjon: Det var mulig ved 10 samlinger å lære opp 5 elever, uten særlig basiskunnskap,
i å produsere elektronisk musikk som de i fellesskap framførte som konsert på 11. samling.
Alle kunne tenkt seg slikt innhold i et valgfag i ungdomsskolen. Elektronisk
musikkproduksjon innehar et potensiale for å revitalisere musikkfaget på ungdomstrinnet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | sal og scene | nb_NO |
dc.subject | valgfag | nb_NO |
dc.subject | musikk | nb_NO |
dc.title | Grunnleggende elektronisk musikkproduksjon i ungdomsskolen - fra idé til ferdig konsept | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Alternative musicology: 119 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 99 | nb_NO |
dc.relation.project | 624515 | nb_NO |