Samarbeidsrelasjoner mellom SMB og FoU-miljø : en undersøkelse av barrierer og konflikter for bærekraftig samarbeid
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148930Utgivelsesdato
2013-11-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1564]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke samarbeidsrelasjoner mellom SMB og FoU-miljø i Trøndelag, der følgende problemstilling er utarbeidet: ”Hvilke barrierer og konflikter hindrer SMB i Trøndelag fra å involvere seg i samarbeid med institutter og utdanningsinstitusjoner med tanke på FoU, og hvordan kan de reduseres?”
Denne problemstillingen er belyst av teori med rot i det ressursbaserte og kunnskapsbaserte perspektivet for å forklare bedrifters hensikter og motivasjoner til å søke ut over sine egne grenser, og utforske miljøet rundt seg ved å etablere interorganisatoriske relasjoner med miljø for forskning og utvikling.
For å svare på problemstillingen er det utarbeidet en case basert på eksisterende
utfordringer hos VITEC AS som holder til på Verdal. VITEC er i ferd med å etablere
et samarbeid med ROBOTNOR, et senter for FoU, for å utvikle kompetansen og
sørge for kunnskapsutvikling angående to sveiseroboter hos VITEC. For å samle data
til caset er det hentet informasjon fra flere analyseenheter i form av ledere for SMB på den ene siden, og representanter fra FoU-miljø på den andre. I form av 9
semistrukturerte intervjuer gjennomført med en kvalitativ metodikk er det fokusert på respondentenes tidligere erfaringer og holdninger til samarbeid mellom SMB og FoU-miljø.
Tillit er en barriere og en forutsetning for at et samarbeid skal fungere. De involverte må vektlegge oppbygging av tillit, og kunne bruke det som en styringsmekanisme for å legge til rette for vekst av gode relasjoner. Videre er det viktig at motivasjonen for å inngå samarbeidsprosjekter er den riktige, og at partene har forståelse for og innsikt i hverandres intensjoner for prosjektet slik at det opprettes en synergi mellom de forskjellige interessene. Viktigheten av at det foregår organisatorisk læring i samarbeidsprosjektet kan ikke undervurderes, og må prioriteres ved å sette fokus på å utvikle en absorberende kapasitet som er nødvendig for å kunne anerkjenne og implementere kunnskap fra eksterne kilder.