Mindfulness – det oppmerksomme nærvær
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/148861Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Evnen til å være til stede er et kjerneelement i sykepleiefaget. Trening på oppmerksomt nærvær (ON) kan være en metode til å utvikle denne evnen. Hensikt: Studiens mål var å utforske
hvordan sykepleiere opplever fenomenet nærvær i sin sykepleieutøvelse og hvordan trening på oppmerksomt nærvær i
form av Mindfulness-Based Stress-Reduction (MBSR), kan påvirke deres opplevelse.
Metode: Et MBSR-program ble gjennomført for seks sykepleiere fra et universitetssykehus og etterfulgt av dybdeintervjuer som ble analysert ved fenomenologisk- hermeneutisk metode.
Resultater: Sykepleiernes opplevelse av nærvær kan beskrives ved to hovedtemaer. «Å være nær»; en gjenkjennelse av fellesmenneskelige vilkår i relasjonene. «Å balansere i nærvær»; nærhet avhenger av balanse mellom pasienten og andre oppgaver, og mellom nærhet og profesjonell distanse. Etter treningen på ON kan deres opplevelse av nærvær beskrives ved tre
hovedtemaer. «Å stå i det åpne»; nærværets åpenhet skaper tillit som påvirker kvaliteten i relasjonene. «Å se»; et nytt blikk som er både mer våkent og mer vennlig. «Å være»; en endring fra å gjøre til å være som gir selvinnsikt og
større ro.
Konklusjon: Fra å være et relasjonelt fenomen uttrykt ved det å være nær noen, fører ON til en opplevelse av nærvær som indikerer en kompetanseutvikling i retning av Rosemarie Rizzo Parse’s teoretiske beskrivelse av sykepleierens «true presence» og Kari Martinsens begrep «Mesterskapet i å se med hjertets øye», og kan innebære en forbedring av sykepleiernes faglige kompetanse.