Fagopplegg for bruk av Lego Mindstorm Robolab og objektorientert programmering i et prosjektfag
Abstract
Denne rapporten viser hvordan man kan bruke Lego Mindstorm Robolab som case i et prosjektfag, samtidig som det støtter opp om grunnopplæringen i Javaprogrammering. Rapporten ser også nærmere på målsettingen med å ta dette i bruk i undervisningen på Høgskolenivå.
Rapporten har følgende inndeling:
Kapittel 1 omhandler selve legosettet - Lego Mindstorm Robolab, hva finnes det av utstyr og hvilke investeringer bør en foreta for å få gjennomført et slikt kurs.
Kapittel 2 ser vi nærmere på programmeringsspråket LeJOS som er en noe begrenset utgave av Java. Videre kommer det en teknisk beskrivelse av hvordan man installerer nødvendig programvare, og et lite eksempel som demonstrerer prosessen fra et program skrives inn i en editor, til det kan kjøres på en Lego robot.
Kapittel 3 gir en detaljert beskrivelse av fagopplegget som er blitt utarbeidet og gjennomført.
Kapittel 4 inneholder de konklusjoner vi har trukket på bakgrunn av det arbeidet som er gjort. Vi har sett at Prosjektfaget har vist seg som en klar motivasjonskilde for programmeringsfaget. Visualisering av programkoden gjennom adferden til robotene har medvirket til en effektivisering av læringsprosessen og studentene har fått bra utbytte av å arbeide i team samtidig som de har hatt de gøy.
Publisher
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læringSeries
HiST/AITeL-rapport2004:2