«LærING» - Erfaringer fra fleksibel ingeniørutdanning ved HiG
Description
NORSK: Formålet med denne rapporten er å se på resultater og erfaringer av et fleksibelt ingeniørstudium på
bachelornivå, hvor målgruppen er voksne personer i full jobb. Rapporten tar for seg tre
hovedområder: Innholdskomponenter, kommunikasjon og veiledning og studiets struktur og
rammer. I tillegg ser vi på studentenes evne til å gjennomføre studiet innen fastlagt tid.
Etter initiativ fra Oppland fylkeskommune startet Høgskolen i Gjøvik høsten 2008 en
ingeniørutdanning spesielt tilrettelagt for voksne personer i arbeid med lavere teknisk utdanning, en
gruppe hvor mange opplever et behov for videre formell kompetanse. Utviklingen av studiet og de to
første årene av gjennomføringen ble organisert som et prosjekt.
Innholdskomponentene i studiet, i hovedsak digitale læringsobjekter, er godt mottatt. Studentene gir
uttrykk for økt læringseffekt, og lærere mener at nytteverdien står i forhold til arbeidsinnsatsen.
Kommunikasjon via ulike digitale medier har gitt oss mange gode indikasjoner på hva som fungerer
bra, for eksempel webkonferanse, og mindre bra, her kan vi kort nevne videokonferanser. Modellen
vi har utviklet for fleksible studier krever en tydelig struktur, og resultatene viser at dette har vært et
riktig valg.
Totalt sett er både lærere og studenter hovedsaklige fornøyde, noe spørreundersøkelser, intervjuer
og eksamensresultater viser. Prosjektet har imidlertid avdekket flere områder som høgskolen bør
arbeide videre med for å kunne tilby studietilbud av høy kvalitet rettet mot målgrupper som normalt
ikke følger campusundervisningen.
Series
Høgskolen i Gjøviks rapportserie2010:06