Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Fred
dc.contributor.authorStadheim, Astrid
dc.contributor.authorTvenge, Nina
dc.date.accessioned2010-05-05T12:48:10Z
dc.date.available2010-05-05T12:48:10Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn0806-3176
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144214
dc.descriptionNORSK: Formålet med denne rapporten er å se på resultater og erfaringer av et fleksibelt ingeniørstudium på bachelornivå, hvor målgruppen er voksne personer i full jobb. Rapporten tar for seg tre hovedområder: Innholdskomponenter, kommunikasjon og veiledning og studiets struktur og rammer. I tillegg ser vi på studentenes evne til å gjennomføre studiet innen fastlagt tid. Etter initiativ fra Oppland fylkeskommune startet Høgskolen i Gjøvik høsten 2008 en ingeniørutdanning spesielt tilrettelagt for voksne personer i arbeid med lavere teknisk utdanning, en gruppe hvor mange opplever et behov for videre formell kompetanse. Utviklingen av studiet og de to første årene av gjennomføringen ble organisert som et prosjekt. Innholdskomponentene i studiet, i hovedsak digitale læringsobjekter, er godt mottatt. Studentene gir uttrykk for økt læringseffekt, og lærere mener at nytteverdien står i forhold til arbeidsinnsatsen. Kommunikasjon via ulike digitale medier har gitt oss mange gode indikasjoner på hva som fungerer bra, for eksempel webkonferanse, og mindre bra, her kan vi kort nevne videokonferanser. Modellen vi har utviklet for fleksible studier krever en tydelig struktur, og resultatene viser at dette har vært et riktig valg. Totalt sett er både lærere og studenter hovedsaklige fornøyde, noe spørreundersøkelser, intervjuer og eksamensresultater viser. Prosjektet har imidlertid avdekket flere områder som høgskolen bør arbeide videre med for å kunne tilby studietilbud av høy kvalitet rettet mot målgrupper som normalt ikke følger campusundervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Gjøviks rapportserie
dc.relation.ispartofseries2010:06en
dc.subjectfleksibel utdanningen_US
dc.subjectingeniørutdanningen_US
dc.subjectdigitale medieren_US
dc.title«LærING» - Erfaringer fra fleksibel ingeniørutdanning ved HiGen_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel