Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSyversen, Anne Grethe
dc.contributor.authorTømmerbakk, Marit
dc.contributor.authorNordang, Kirsten
dc.date.accessioned2013-02-05T14:03:27Z
dc.date.available2013-02-05T14:03:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/144179
dc.description.abstractHøgskolens undervisningspersonell skal gi studentene undervisning, veiledning og formidling på høyt nivå. Samtidig har de fleste fagansatte sin bakgrunn innen andre fagfelt enn pedagogikk. Motivet for denne rapporten er derfor å foreslå kollegaveiledning som et verktøy for å heve den pedagogiske kompetansen hos de faglige ansatte ved Høgskolen i Gjøvik, og rapporten presenterer også forslag til implementering. Forfatterne har hentet begrepsdefinisjon på kollegaveiledning hos Lauvås m. fl. (2004) og Aalberg (2009) og drøfter videre hvordan kollegaveiledning kan bidra til å utvikle fagpersoners praksisteori og undervisningshandlinger (Lauvås & Handal 2000). Samtidig er det viktig å være oppmerksom på kritiske suksessfaktorer for at kollegaveiledning skal gi den ønskede effekten. Her trekkes spesielt fram behovet for en grunnleggende kompetanse innenfor veiledning og en forståelse for kollegaveiledning som modell. Rapporten trekker fram strukturerte veiledningsmøter, tydelig rollefordeling og hensiktsmessig gruppesammensetning som viktige faktorer. I tillegg er det viktig med lederstøtte, avsatt tidsressurs i den enkeltes arbeidsplan og kvalifisert gruppeledelse. Selv om det foreløpig er gjort få studier for å dokumentere effekten av kollegaveiledning, kan rapporten vise til resultater som bekrefter at kollegaveiledning er nyttig for å utvikle lærerkompetanse. På bakgrunn av dette foreslår forfatterne en mal og plan for implementering av kollegaveiledning ved Høgskolen i Gjøvik. Malen er tilpasset strukturen i høgskolens kvalitetssystem og imøtekommer de kritiske suksessfaktorer som defineres i rapporten for å sikre kvalitet og effekt av gjennomføringen. Avslutningsvis presenterer forfatterne forslag til nye studier innenfor feltet kollegaveiledning som oppfølging av implementeringen. Dette vil kunne gi viktige og interessante bidrag til forskningen på feltet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesHøgskolen i Gjøviks notatserien;2013:01
dc.subjectkollegaveiledningno_NO
dc.subjectlærerkompetanseno_NO
dc.subjectveiledningno_NO
dc.titleKollegaveiledning: et strategisk verktøy for måloppnåelse ved Høgskolen i Gjøvikno_NO
dc.typeWorking paperno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber19no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel