• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Øvrige samlinger
  • NTNU i Gjøvik
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Øvrige samlinger
  • NTNU i Gjøvik
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kollegaveiledning: et strategisk verktøy for måloppnåelse ved Høgskolen i Gjøvik

Syversen, Anne Grethe; Tømmerbakk, Marit; Nordang, Kirsten
Working paper
Thumbnail
Åpne
notat01_2013_elektronisk.pdf (366.0Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144179
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • NTNU i Gjøvik [208]
Sammendrag
Høgskolens undervisningspersonell skal gi studentene undervisning, veiledning og formidling

på høyt nivå. Samtidig har de fleste fagansatte sin bakgrunn innen andre fagfelt enn

pedagogikk. Motivet for denne rapporten er derfor å foreslå kollegaveiledning som et verktøy

for å heve den pedagogiske kompetansen hos de faglige ansatte ved Høgskolen i Gjøvik, og

rapporten presenterer også forslag til implementering.

Forfatterne har hentet begrepsdefinisjon på kollegaveiledning hos Lauvås m. fl. (2004) og

Aalberg (2009) og drøfter videre hvordan kollegaveiledning kan bidra til å utvikle

fagpersoners praksisteori og undervisningshandlinger (Lauvås & Handal 2000).

Samtidig er det viktig å være oppmerksom på kritiske suksessfaktorer for at kollegaveiledning

skal gi den ønskede effekten. Her trekkes spesielt fram behovet for en grunnleggende

kompetanse innenfor veiledning og en forståelse for kollegaveiledning som modell.

Rapporten trekker fram strukturerte veiledningsmøter, tydelig rollefordeling og

hensiktsmessig gruppesammensetning som viktige faktorer. I tillegg er det viktig med

lederstøtte, avsatt tidsressurs i den enkeltes arbeidsplan og kvalifisert gruppeledelse.

Selv om det foreløpig er gjort få studier for å dokumentere effekten av kollegaveiledning, kan

rapporten vise til resultater som bekrefter at kollegaveiledning er nyttig for å utvikle

lærerkompetanse. På bakgrunn av dette foreslår forfatterne en mal og plan for implementering

av kollegaveiledning ved Høgskolen i Gjøvik. Malen er tilpasset strukturen i høgskolens

kvalitetssystem og imøtekommer de kritiske suksessfaktorer som defineres i rapporten for å

sikre kvalitet og effekt av gjennomføringen.

Avslutningsvis presenterer forfatterne forslag til nye studier innenfor feltet kollegaveiledning

som oppfølging av implementeringen. Dette vil kunne gi viktige og interessante bidrag til

forskningen på feltet.
Serie
Høgskolen i Gjøviks notatserien;2013:01

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit