Kollegaveiledning: et strategisk verktøy for måloppnåelse ved Høgskolen i Gjøvik
Abstract
Høgskolens undervisningspersonell skal gi studentene undervisning, veiledning og formidling
på høyt nivå. Samtidig har de fleste fagansatte sin bakgrunn innen andre fagfelt enn
pedagogikk. Motivet for denne rapporten er derfor å foreslå kollegaveiledning som et verktøy
for å heve den pedagogiske kompetansen hos de faglige ansatte ved Høgskolen i Gjøvik, og
rapporten presenterer også forslag til implementering.
Forfatterne har hentet begrepsdefinisjon på kollegaveiledning hos Lauvås m. fl. (2004) og
Aalberg (2009) og drøfter videre hvordan kollegaveiledning kan bidra til å utvikle
fagpersoners praksisteori og undervisningshandlinger (Lauvås & Handal 2000).
Samtidig er det viktig å være oppmerksom på kritiske suksessfaktorer for at kollegaveiledning
skal gi den ønskede effekten. Her trekkes spesielt fram behovet for en grunnleggende
kompetanse innenfor veiledning og en forståelse for kollegaveiledning som modell.
Rapporten trekker fram strukturerte veiledningsmøter, tydelig rollefordeling og
hensiktsmessig gruppesammensetning som viktige faktorer. I tillegg er det viktig med
lederstøtte, avsatt tidsressurs i den enkeltes arbeidsplan og kvalifisert gruppeledelse.
Selv om det foreløpig er gjort få studier for å dokumentere effekten av kollegaveiledning, kan
rapporten vise til resultater som bekrefter at kollegaveiledning er nyttig for å utvikle
lærerkompetanse. På bakgrunn av dette foreslår forfatterne en mal og plan for implementering
av kollegaveiledning ved Høgskolen i Gjøvik. Malen er tilpasset strukturen i høgskolens
kvalitetssystem og imøtekommer de kritiske suksessfaktorer som defineres i rapporten for å
sikre kvalitet og effekt av gjennomføringen.
Avslutningsvis presenterer forfatterne forslag til nye studier innenfor feltet kollegaveiledning
som oppfølging av implementeringen. Dette vil kunne gi viktige og interessante bidrag til
forskningen på feltet.