dc.contributor.author | Storløkken, Per | |
dc.date.accessioned | 2008-04-02T06:30:32Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/144110 | |
dc.description.abstract | NORSK:
Virtuelle Miljø for Samarbeid gjør det mulig for brukere som oppholder seg på
forskjellige steder å eksistere sammen i det samme virtuelle miljøet. Mens de oppholder
seg i miljøet kan brukerne gjenkjennes på deres visuelle representasjon,
også kjent som deres avatar. Et av de mest kjente typene av sånne miljøer er
Massive Flerbruker Spill. Brukere av disse spillene har en sjanse til å oppleve
en følelse av nærhet når de interakterer med miljøet; de blir mentalt transportert til
miljøet. Forskning har vist at avataren har en stor innvirkning på følelsen av nærhet,
men hvilken effekt har resten av grensesnittet? Hva skjer om brukeren ikke ser på
avataren? Vi mener at grensesnittene for disse spillene er basert på modeller for enbruker
grensesnitt, og at disse standardene ikke passer til flerbruker miljøer. I denne
rapporten vil vi undersøke hvordan brukere tilnærmer seg dette grensesnittet, spesielt
hvordan de distribuerer fokuset mellom forskjellige elementer i grensesnittet
når de utfører forskjellige oppgaver. Vi undersøker både en gruppe erfarne brukere
og en gruppe uerfarne brukere. Data fra de erfarne brukerne ble samlet ved hjelp av
en spørreundersøkelse, mens de uerfarne brukerne deltok i et eksperiment. Brukere
fokuserer på forskjellige elementer i grensesnittet under hver interaksjonstype, og
overraskende få hadde fokus på avataren. Det ble oppdaget en sammenheng mellom
hvilket element i grensesnittet brukerne fokuserte på og den følelsen av nærhet
de opplevde. Vi fant også ut at uerfarne brukere tilnærmer seg grensesnittet på en
annen måte enn de mer erfarne brukerne. I tillegg fant vi en del andre saker som
peker mot at dagens grensesnittutforming muligens ikke er optimal for flerbrukermiljøer. | no |
dc.description.abstract | ENGELSK:
Collaborate Virtual Environments (CVEs) allow multiple users, located in different
physical locations, to co-exist in the same virtual environment. While in the
environment users are identified by their visual representation, known as an avatar.
One of the most common examples of such environments is Massively Multiplayer
Online Games (MMOGs). Users of MMOGs are likely to experience a feeling of
presence when they interact with the environment; they are mentally transported
to the environment. Research has shown that the avatar has a great influence on
the feeling of presence, but what effect does the rest of the interface have? What
happens if the user is not looking on the avatar? We suggest that MMOGinterfaces
are based on single-user interface models, and that these standards are not suitable
for multi-users environments. In this report we will examine how users approach
the interface of these environments, in particular how they distribute their focus
between different interface elements when performing certain tasks. We examine
both a group of experienced users and a group of novice users. The data from
the experience users was gathered through a survey, while the novice users participated
in an experiment. Users focus on different interface elements during each
type of interaction, and surprisingly few have their primary focus on the avatar. It
was discovered that there is a correlation between which element the users focus
most on and their feeling of presence. We also found that novice users approach
the interface in a different manner than experienced users. In addition we found a
number of other issues that suggest that the current interface layouts might not be
optimal for multi-user environments. | en |
dc.format.extent | 2595644 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | en |
dc.subject | virtuell virkelighet | en |
dc.subject | brukergrensesnitt | en |
dc.subject | dataspill | en |
dc.title | Distribution of user focus in Collaborative Virtual Environments | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural science: 400::Information and communication science: 420::Databases and multimedia systems: 428 | en |