• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personalisering av læringsmateriale i nettbasert opplæring

Narvesen, Håvard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Narvesen - Personalisering av læringsmateriale i nettbasert opplæring.pdf (1.464Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/144082
Date
2007
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for design [1251]
Abstract
NORSK:

En svakhet i mange av dagens læringssystem, er at de tilbyr det samme kursmaterialet

til alle kursdeltakerne. I denne masteroppgaven er det studert hvordan læringsinnhold

kan tilpasses hver enkelt kursdeltaker. Prosjektet kan segmenteres i følgende tre deler:

1) studie av personalisering av innhold i e-læring (forstå), 2) utvikling av et system som

personaliserte læringsinnholdet (tilby) og 3) en undersøkelse av effekten til den implementerte

personaliseringen (evaluér).

Forstudiet viste at sammenhengen mellom forhåndskunnskaper og læringsmål definerer

kursdeltakerens kompetansegap. Det er vanlig å benytte pretester, tilrettelagt som et

spørreskjema, til å kartlegge forhåndskunnskapen. I de forskningsbaserte miljøene er det

bred enighet om at fremtidige e-læringssystem bør være unikt tilpasset brukernes individuelle

behov, interesser, preferanser og læringsstil.

De eller den somforfatter kursmaterialet bør også avgjøre fremgangsmåte og utformingen

av en pretest. Fageksperter har det beste grunnlaget til å foreta den subjektive vurderingen

av nivået på forhåndskunnskapen. Det er viktig å designe kurssystemet slik

at tilpasningene foregår helt eller delvis automatisk, både for kursdeltakeren og kursadministratoren.

Resultatene fra eksperimentet, og studier andre forskere har gjort, forteller oss at det å

kartlegge et kompetansegap med 100 % nøyaktighet, er både urealistisk og unødvendig.

En pretest behøver ikke avdekke det nøyaktige bildet av kursdeltakerens forhåndskunnskaper.

Brukernes forhåndskunnskaper kan uansett benyttes til å avgjøre hvem som har, og

ikke har, behov for ekstra oppmerksomhet. Testdeltakerne i eksperimentet etterspurte

tilbakemeldinger og statusinformasjon fra systemet, basert på deres kompetansegap.
 
ENGELSK:

Most LMSs today offer a «one size fits them all»-strategy for delivering learning content

to learners. The objective of this thesis, was to study personalization of learning material.

The project was divided into three parts. These parts were: 1) a study of personalization

in e-learning (understand), 2) development of a system that was able to personalize

learning material (deliver) and 3) an examination on the users view of the adaptation

(measure).

There exists a broad consensus among researchers in the field of adaptive learning

management systems, that future e-learning should adapt the learning process to each

learner’s individual needs, interests, preferences and learning style. A competence gap

can be defined as the difference between course goals and the learner’s pre-knowledge.

A pre-test, formed as a quiz, is a common way to gather the learners pre-knowledge and

to build a model of each users competence gap.

Field experts or the authors of the learning material, are those who are best suited to

compose pre-tests. Field experts have the best qualification to define what preliminary

knowledge is for the particular topic. Personalization can only be done realistically when

the adaptation is completely or at least partially automated. Otherwise it becomes too

much work for the learner and/or teacher.

Results from the experiment, and results from other research, tells us that making a model

of each users competence gap with 100 % accuracy, is both unrealistic and unnecessary.

A pre-test doesn’t have to expose the accurate pre-knowledge. A pre-test can still be used

to decide which learners that need (or not need) additional help. The test learners in the

experiment called for suggestions from the system based on their competence gap.
 

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit