dc.contributor.author | Hagen, Hanne Merete | |
dc.contributor.author | Eriksson, Sara J. Vang | |
dc.date.accessioned | 2012-08-06T09:03:40Z | |
dc.date.available | 2012-08-06T09:03:40Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/143552 | |
dc.description.abstract | NORSK: Det har vokst frem en ny arena for markedsføring gjennom sosiale medier som åpner opp for
kommunikasjon mellom bedrift og konsument. Blogg er et sosialt medium som spesielt har blitt
populært hos den yngre generasjonen de siste årene. Markedsførere har lagt merke til utfoldelsen
av generasjon Y innen denne mediekanalen og vil dermed finne måter å plassere seg på som
bygger på interaksjon og stimulerer til engasjement hos brukerne. Målet for oppgaven var å
kartlegge bloggleseres kjøpsprosess gjennom påvirkning av kommersielle budskap i blogger. Ved
å finne ut i hvilket trinn blogglesere påvirkes av reklamebudskap i kjøpsprosessen kan dette bidra
til en bedre forståelse av markedsføringsmuligheter innenfor mediekanalen blogg. Ved å ta
utgangspunkt i modellen “En kjøpsprosess i fem trinn” som Kotler (2005) har presentert, vil vi ha
bedre kunnskap om hvilke forhold som ligger til grunn for konsumenters kjøpsbeslutninger.
Vi har gjennom denne oppgaven gjennomført en kvantitativ undersøkelse for å kartlegge bruken
av blogg samt finne ut hvor kommersielle budskap i blogg påvirker konsumenter i de ulike
trinnene i kjøpsprosessen. Vi gjennomførte spørreundersøkelsen i Gjøvik og fikk til sammen 331
respondenter.
Resultatene fra vår undersøkelse viser at det er spesielt i forholdene rundt problemerkjennelse og
vurdering av alternativer som stimulerer blogglesernes adferd i kjøpsprosessen. I tillegg viser
resultatene våre at det er en signifikant forskjell mellom kvinner og menn som benytter blogg.
Denne informasjonen kan være til nytte for markedsførere som er interessert i å plassere seg i de
sosiale mediene og da spesielt blogg hvor kommunikasjonen er mellom blogger og bruker som
kan fortone seg som interaksjon mellom konsumenter. | no_NO |
dc.description.abstract | ENGELSK: A new arena for marketing through social media has emerged, which opens up for communication
between company and consumer. Blog is a social medium that has become very popular among
the young generation over the past few years. Marketing people have noticed the unfolding of
generation Y in this media channel, and will therefore find ways to position themselves to build
interaction and stimulate the involvement of users. The main goal for this study was to assess the
blog users purchase process through the influence of commercial messages in blogs. By finding
out in which step blog users are influenced by advertising in the buying process this can contribute
to a better understanding of the marketing opportunities within the media channel blog. By taking
the following model ”Five steps of the buying process” presented by Kotler (2005), we will get
better knowledge of the factors that influence consumers purchase decisions.
We have during this thesis conducted a quantitative survey to assess the use of blog and find out
how commercial messages in blogs affect consumers in the various steps in the buying process.
The survey was conducted in Gjøvik and we have processed information from 331 respondents.
The result of our study shows that it is particularly in the circumstances surrounding problem
recognition and evaluation of alternatives that stimulates the blog users behaviour in the purchase
process. In addition our result shows that there is a significant difference between male and female
blog users. This information can be useful in marketing when positioning products in social media
and especially blogs, where the communication is between bloggers and blog readers, which can
appear to be interaction between consumers. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | blogg | no_NO |
dc.subject | markedsføring | no_NO |
dc.subject | sosiale medier | no_NO |
dc.subject | undersøkelse | no_NO |
dc.title | Bloggerne – de nye markedsførerne?: en empirisk studie av generasjon Y | no_NO |
dc.title.alternative | The bloggers – the new marketers?: an empirical study of the generation Y | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 116 | no_NO |