Markedsføring av kjøpesenteret – muligheter innen segmentering og kundetilknytning
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/143536Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne studien var å kartlegge og analysere hvilke markedsføringsmuligheter CC
Gjøvik har i forhold til segmentering og kundetilknytning. Dette delte oppgaven vår i to
tydelige deler, som også reflekteres i vår problemstilling. Når vi svarer på den første delen av
problemstillingen skal vi med andre ord å se på CC Gjøviks muligheter for å segmentere sitt
marked på grunnlag av hvilket behov kunden ønsker å tilfredsstille med handleturen. Del to
av problemstillingen setter lys på CC Gjøviks muligheter til å henvende seg til markedet ved å
appellere til deres tilknytning for å øke besøkshyppigheten.
Etter en teoretisk gjengivelse av vår arena, kjøpesentre, beskriver vi oppgaven og dens
begrensninger. En påfølgende gjennomgang av sentrale teorier innen temaene segmentering,
motiv for handel og kundetilknytning er lagt til grunn for å gjøre rede for vår tolkning av
teorien og for å skape en teoretisk bakgrunnsforståelse. Denne teoridelen og den påfølgende
metodedelen er utgangspunktet for våre analyser.
I metodedelen gjengir vi vårt overordnede fokus på oppgaven og vår begrunnelse av hvordan
vi har valgt å samle inn vår primærdata gjennom en spørreskjemaundersøkelse.
I oppgavens nest siste kapitel benytter vi t-tester og regresjonsanalyser for å danne grunnlaget
for vår drøftnings- og konklusjonsdel i kapittel 6, som også forklarer våre valgte hypoteser og
hvordan disse funnene kan anvendes av CC Gjøvik. Det forklares også om våre hypoteser
støttes eller ikke.