Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWinge, Jørn Aleksander Stakset
dc.date.accessioned2012-08-03T07:40:30Z
dc.date.available2012-08-03T07:40:30Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/143523
dc.description.abstractNORSK: Dokumentasjon er en viktig del av byggeprosessen av norske veitunneler. Det stilles i dag krav til geometrisk kontroll og dokumentasjon både underveis og ved ferdigstillelse av et prosjekt. Skanska bruker i dag primært en todelt arbeidsmetodikk ved geometrisk dokumentasjon før ferdigstillelse. Objekter for oppdatering av FKB/ NVDB og dokumentasjon opp mot kontrakt gjøres ved innmålinger med totalstasjon. Profildokumentasjon utføres ved grovskann med profiler fra Bever Control. I denne bacheloroppgaven blir det sett på muligheten av å i større grad benytte seg av laserskanning i den geometriske dokumentasjonsprosessen av veitunneler. Det forsøkes å komme frem til en metode der nåværende dokumentasjonsprosesser slås sammen og bruker skanning med høy punkttetthet for å generere dokumentasjon for både objekter og profil. Ved litteraturstudier, metodevalg og testing har det blitt gjort en vurdering på om en slik sammenslåing og bruk av laserskanner kan konkurrere mot og forbedre nåværende prosess.no_NO
dc.description.abstractENGELSK: Documentation is an important part of the process while constructing Norwegian road tunnels. There are requirements for geometric control and documentation, both during and on completion of a project. Skanska Norge AS currently uses a dual working method in geometric documentation before completion. Objects used to update FKB/NVDB and documentation against the contract are done by surveying with a total station, while profile documentation is done with a profiler from Bever Control. This bachelor thesis examines the possibility of further usage of laser scanning in the geometric documentation process of road tunnels. It is attempted to find a solution where the current documentation processes are merged by use of laser scanning with high pixel density to generate documentation for both objects and the profile. By literature search, method selection and testing has it been made an assessment of whether such a merge and the use of laser scanner can compete against and improve the current process.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectlaserskanningno_NO
dc.subjectveitunnelno_NO
dc.subjectdokumentasjonno_NO
dc.titleBruk av laserskanning i geometrisk dokumentasjonsprosess av veitunnelno_NO
dc.title.alternativeUsage of laser scanner in geometric documentation process of road tunnelno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Geosciences: 450::Geometrics: 468no_NO
dc.source.pagenumber73no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel