Digital spilldistribusjon
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1215]
Abstract
NORSK: På bakgrunn av at vår oppdragsgiver, Krillbite, holder på å
utvikle et spill de skal lansere utelukkende via digitale publiseringskanaler,
og rapporten vil inneholde ulike kriterier for
å lykkes med digital spilldistribusjon. Ved hjelp av intervjuer
av personer i bransjen og forbrukere i tillegg til å gjennomføre
en større spørreundersøkelse vil vi se om det finnes noen
felles kriterier for å lykkes.
Ved hjelp av syv kriterier utarbeidet på bakgrunn av intervjuer
med oppdragsgiver Krillbite, utarbeidet vi undersøkelsene.
Ved hjelp av multiattributt-modellen ble det gjort
en analyse av undersøkelsene. Et godt spill vil være utgangspunktet
for å lykkes, og det ble ikke i stor grad fokusert på
selve spillopplevelsen
Det største funnet var opplevd kundeverdi. Jo lavere den
opplevde verdien er, jo enklere må det være for kunden å ta i
bruk spillet. I tillegg til dette er det flere faktorer som spiller
inn; sosiale funksjoner, konkurranse, spillsamfunn og promotering. ENGELSK: On the basis that our client, Krillbite, is developing a game they
will be launching exclusively via digital publishing channels, the
report will contain different criteria for the success of digital games
distribution. Using interviews with people in the industry
and consumers as well as to conduct a larger survey, we will see if
there are any common criterias for success.
Using seven criteria developed on the basis of interviews with
our client, Krillbite, we prepared the surveys. Using the multi-attribute
model, an analysis of surveys was made. A good game will
be the basis for success, and it was not mainly focused on the game
experience itself.
The main finding was perceived customer value. The lower the
perceived value is, the easier it must be for the customer to use
the game. In addition to this there are several factors that come
into play, social functions, competition, game communities and
promotion.