Grafisk profil for Norsk Ynglingklubb
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2002Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1215]
Abstract
Hovedprosjektet har hatt følgende problemstilling:
Gi Norsk Ynglingklubb en ny grafisk profil. Dette vil innbære ny logo, informasjonsbrosjyre
for NYK, forslag til nytt tittelhode og design for medlemsbladet Styrbord med
tanke på det skandinaviske samarbeidet.
Vi la opp arbeidet på følgende måte:
1. Teoristudium
2. Design av ny klubblogo og informasjonsbrosjyre som skal være ferdig til
Sjølystmessen «Sjøen for alle» 8.–17. mars 2002.
3. Designe nytt utseende på medlemsbladet Styrbord som også inkluderer nytt tittelhode.
Brekke om sesongens første utgave av bladet som skal være ferdig til
begynnelsen av mai.
Først satte vi oss inn i teorien på områdene merkevarebygging, «branding» og strategisk
design slik at vi hadde fakta vi kunne støtte oss på under prosjektet. Basert på
dette begynte vi å designe de ulike oppgavene. Fordi vi hadde en tidsfrist å rekke så
tidlig som i begynnelsen av mars, startet vi allerede i januar med å designe logo og
brosjyre. Etter messen tok vi fatt på medlemsbladet som skulle være ferdig trykt innen
prosjektslutt i mai.
Problemstillingen ble noe endret underveis. I utgangspunktet skulle vi designe et nytt
utseende og sette opp en mal for medlemsbladet, men det utviklet seg til at vi også stod
for ombrekking av årets første nummer. Bladet gikk rett fra oss til trykkeriet. Det var en
spennende erfaring å operere uten mellomledd.
Vi kom i mål i forhold til alle punkter i den endelige problemstillingen og vi er fornøyd
med resultatet. Gjennom prosjektets gang har vi lært mye om typografi, design og
viktigst av alt, teori og kunnskap bak grafisk profilering. Dessuten har vi fått satt oss
enda bedre inn i programvare som kan komme godt med ute i arbeidslivet.