Redesign av Escola forlag sine skoleordbøker
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2007Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1201]
Abstract
Rapporten består av en litteraturstudie (med begrepsavklaringer og en gjennomgang
av ordboktypografiens historie – med hovedvekt på engelsk ordboktypografi),
en analyse av ettspråklige ordbøker i dag (både norske og engelske), og en analyse av Escola Forlags ordbøker (bokmål og nynorsk utgave). Til slutt – en demononstrasjon
av min resulterende redesign av ordbøkene (omslag og innmat). Her har det vært særlig viktig å tydeliggjøre oppslagsordene
og oppslagsordenes underelementer sin semantiske status og plassering i informasjonshierarkiet.
Resultatet er et nytt design for hele ordboka – både omslag, for- og baksats, tittelark, innledende kapitler om grammatikk og bruk av ordboka, og selve ordboka
med alle oppslagsordene.
Utformingen av omslagene har jeg utført vha. Adobe InDesign CS2, mens innmaten er utformet vha. Adobe FrameMaker 7.0. I FrameMaker
har jeg laget generiske
formater for alle de ulike semantiske elementene i boka, fra oppslagsord
til kryssreferanser, og kommet fram til en produksjonsvennlig,
fleksibel designløsning med en brukervennlig struktur og en tidsriktig grafisk form.