Browsing NTNU Open by Author "Solstad, Trygve"
Now showing items 1-20 of 44
-
Abc-formelen eller hoderegning En studie av elevers strategivalg i løsning av andregradslikninger
Næss, Mattis (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg analysert 59 elevers løsningsstrategier i arbeid med andregradsligninger. Jeg har analysert elevenes bruk av en hoderegningsstrategi (sum og produktmetoden) og en standardalgoritme (abc-formelen). ... -
Breaking the reading code: Letter knowledge when children break the reading code the first year in school
Sigmundsson, Hermundur; Haga, Monika; Ofteland, Greta Storm; Solstad, Trygve (Peer reviewed; Journal article, 2019)The aim of this study was to examine when children learn to read and how learning to read depends on a foundation of alphabetic knowledge. 356 children aged 5–6 years completed assessments of letter-sound knowledge, i.e. ... -
Characterisation of fraction representation transformations of Norwegian preservice teachers
Winger, Marius Lie; Solstad, Trygve; Kaspersen, Eivind (Chapter, 2022)Learning to use a diverse set of representations to support teaching and understanding is an important and integrated part of Norwegian mathematics teacher education. This study uses a thematic analysis and Duval’s theory ... -
Compromises between required and preferred features of mathematical definitions in mathematics education
Forbregd, Tore Alexander; Torkildsen, Hermund André; Kaspersen, Eivind; Solstad, Trygve (Chapter, 2022)The mathematics education literature distinguishes between the preferred and the required features of mathematical definitions. However, it is unclear whether and how this distinction differs between mathematical and ... -
Connection patterns in the central olfactory pathway of the male moth”
Kymre, Jonas Hansen (Doctoral theses at NTNU;2021:260, Doctoral thesis, 2021)Summary This doctoral thesis described structure-function relationships in the brain of a nocturnal moth, which included anatomical and physiological descriptions of neurons involved in olfactory processing. The thesis ... -
Det glemte aspektet: Selvtillit - et selvstendig valg?
Reigstad, Olav (Master thesis, 2024)Denne studien tar utgangspunkt i TIMSS-undersøkelsens resultater, spørreskjemaer og teoretiske rammeverk. Både TIMSS og PISA viser at norske 9.-trinnselevers matematikkprestasjoner er nedadgående, henholdsvis mellom 2015 ... -
Developing a formative, digital tool to assess children’s number sense when starting school
Saksvik-Raanes, Gunnhild; Solstad, Trygve (Chapter, 2022)We investigate how digital technologies can enrich teachers’ formative assessment of number sense by describing the development process of a digital assessment tool for children starting school (fiveand six-year-olds). ... -
Digital assessment of early number sense - The design and validation of an assessment tool
Saksvik-Raanes, Gunnhild (Doctoral theses at NTNU;2024:4, Doctoral thesis, 2024)Children enter school with several valuable mathematical experiences, but many teachers lack the methods to formatively assess young children’s mathematical knowledge. Consequently, children may not be met with sufficient ... -
Dynamics of randomly connected neural networks and inference in the presence of hidden nodes
Battistin, Claudia (Doctoral theses at NTNU;2018:380, Doctoral thesis, 2018)Dynamikken til randomiserte nevrale nettverk og inferens med tilstedeværelse av skjulte noder Hjernen koder informasjon i populasjoner av nevroner, i motsetning til i enkeltceller. Modeller av nevrale nettverk kan hjelpe ... -
Elevers forståelse for stigningstall og konstantledd i lineære funksjoner
Nesvik, Lisa Østreim; Ingilæ, Kaisa Ingersdatter (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan fire elever på 10.trinn endret sin uttrykte forståelse for stigningstall og konstantledd, etter arbeidet med en modelleringsoppgave. Forskningsspørsmålet som ble ... -
Elevers forståelse for stigningstall og konstantledd i lineære funksjoner
Nesvik, Lisa Østreim; Ingilæ, Kaisa Ingersdatter (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har til hensikt å undersøke hvordan fire elever på 10.trinn endret sin uttrykte forståelse for stigningstall og konstantledd, etter arbeidet med en modelleringsoppgave. Forskningsspørsmålet som ble ... -
Elevers geometriforståelse
Ellefsen, Marius Lossius; Skuland, Per Herman (Master thesis, 2021)Tidligere forskning har vist en positiv sammenheng mellom undervisning i ikke-euklidsk geometri, deriblant taxicab-geometri, og en økt forståelse for definisjoner og begreper i euklidsk geometri. Forskjellen fra denne ... -
Elevers geometriforståelse
Ellefsen, Marius Lossius; Skuland, Per Herman (Master thesis, 2021)Tidligere forskning har vist en positiv sammenheng mellom undervisning i ikke-euklidsk geometri, deriblant taxicab-geometri, og en økt forståelse for definisjoner og begreper i euklidsk geometri. Forskjellen fra denne ... -
Emerging Representations for Counting in a Neural Network Agent Interacting with a Multimodal Environment
Sabathiel, Silvester; McClelland, James L.; Solstad, Trygve (Chapter, 2020)Learning the procedure of counting represents a major step in children's development of the concept of the natural numbers. How children acquire generalized concepts of number and counting skills is still under debate. ... -
En kvalitativ studie av estimering av mengder
Grue, Tore (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ forskning hvor jeg ser på hvilke estimeringsstrategier elever på 6.- og 7.klasse benytter seg av i møte med ulike strukturerte kvikkbildeoppgaver. Oppgavens problemstilling er: Hvilke ... -
En undersøkelse av elevers strategiske fleksibilitet i hoderegning i addisjon og subtraksjon
Stiklestad, Sindre; Tegnander, Simon (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker noen sjetteklassingers strategiske fleksibilitet i hoderegning i addisjon og subtraksjon. Strategisk fleksibilitet innebærer å velge strategi ut fra oppgavekarakteristikker og strategienes ... -
En undersøkelse av elevers strategiske fleksibilitet i hoderegning i addisjon og subtraksjon
Stiklestad, Sindre; Tegnander, Simon (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker noen sjetteklassingers strategiske fleksibilitet i hoderegning i addisjon og subtraksjon. Strategisk fleksibilitet innebærer å velge strategi ut fra oppgavekarakteristikker og strategienes ... -
En vurdering av vurdering - Emneprøver som måleinstrument for matematisk kompetanse
Klegseth, Morten Riise (Master thesis, 2018) -
Et innblikk i barns tallforståelse på slutten av barnehageårene gjennom digitale oppgaver
Saksvik-Raanes, Gunnhild; Solstad, Trygve; Grimeland, Yvonne (Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien undersøkte vi tallforståelsen hos 77 femåringer fra fem ulike barnehager med digitale oppgaver. Kvantitative analyser av datamaterialet viste at det allerede før skolestart var stor spredning i barnas ... -
Factors that influence the difficulty level of digital arithmetic assessment items for first-grade students
Saksvik-Raanes, Gunnhild; Solstad, Trygve (Chapter, 2022)Digital technologies enable new possibilities for the assessment of mathematical competence. When designing an assessment, it is essential to know how different design elements affect both the item difficulty and the ...