Blar i NTNU Open på forfatter "Solstad, Trygve"
-
Learning exact enumeration and approximate estimation in deep neural network models
Creatore, Celestino; Sabathiel, Silvester; Solstad, Trygve (Journal article; Peer reviewed, 2021)A system for approximate number discrimination has been shown to arise in at least two types of hierarchical neural network models—a generative Deep Belief Network (DBN) and a Hierarchical Convolutional Neural Network ... -
Lærerstudenters oppfatning av matematikk
Utvær, Thomas (Master thesis, 2019)Den instrumentelle tilnærmingen til matematikkundervisning henger igjen i flere norske klasserom (Klette et al., 2007). Som et tiltak for å heve kompetansen i grunnskolen og grunnskolelærerutdanningen har strategier som ... -
Measuring Teacher Education Students’ Mathematical Beliefs
Utvær, Thomas; Solstad, Trygve (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Misoppfatninger tilknyttet brøk på mellomtrinnet
Vinje, Bård (Master thesis, 2019)Studien fokuserer på misoppfatninger tilknyttet brøk hos elever på mellomtrinnet. Hensikten med studien har vært å undersøke hvor utbredt noen vanlige misoppfatninger tilknyttet brøk er på mellomtrinnet, og hvordan utbredelsen ... -
Navigating by decoding grid cells: Investigating the role of entorhinal grid cells through computational modeling at the intersection of neuroscience and artificial intelligence
Edvardsen, Vegard (Doctoral theses at NTNU;2019:338, Doctoral thesis, 2019)Ever since grid cells were discovered in the mammalian entorhinal cortex over a decade ago, the striking representation of space generated by these neurons has offered a peek at the inner workings of navigational processes ... -
Neural Network Models of Mathematical Cognition
Sabathiel, Silvester (Doctoral theses at NTNU;2023:91, Doctoral thesis, 2023) -
Neural representations of Euclidean space
Solstad, Trygve (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:167, Doctoral thesis, 2009)Moderne nevrovitenskap bygger på antagelsen om at kognitive fenomener som bevissthet, hukommelse, og stedsans oppstår fra den samlede aktiviteten av individuelle nerveceller. Hjerneområdene hippocampus og entorhinal cortex ... -
Place Cell Rate Remapping by CA3 Recurrent Collaterals
Solstad, Trygve; Yousif, HN; Sejnowski, TJ (Journal article; Peer reviewed, 2014)Episodic-like memory is thought to be supported by attractor dynamics in the hippocampus. A possible neural substrate for this memory mechanism is rate remapping, in which the spatial map of place cells encodes contextual ... -
Sammenhengen mellom gruppering, strategibruk og responstid i kvikkbildeoppgaver
Bjørsvik, Malene Skjellevik; Stoum, Emma Berget (Master thesis, 2023)Kvikkbilder er en aktivitet som kan fremme diskusjon om ulike måter å se tall på. Tidligere forskning peker mot at hastigheten hos voksne henger sammen med matematiske ferdigheter. Det er også blitt vist at ved å gruppere ... -
Sammenhengen mellom gruppering, strategibruk og responstid i kvikkbildeoppgaver
Stoum, Emma Berget; Bjørsvik, Malene Skjellevik (Master thesis, 2023)Kvikkbilder er en aktivitet som kan fremme diskusjon om ulike måter å se tall på. Tidligere forskning peker mot at hastigheten hos voksne henger sammen med matematiske ferdigheter. Det er også blitt vist at ved å gruppere ... -
Sammenhengen mellom grupperingsoppfattelse og aritmetisk regneflyt
Hol, André (Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen er en studie av femte- og sjetteklassingers ferdigheter i symbolsk og ikke-symbolsk utregning. Det er en kvantitativ, komparativ studie som sammenligner elevenes besvarelser i løsning av ... -
Sammenligning av tallforståelseskompetanse hos elever på 1. trinn på data og papir
Ellefsen, Inge Vang (Master thesis, 2021)Denne studien sammenligner tallforståelseskompetanse hos elever på 1. trinn med følgende forskningsspørsmål: Hvilke forskjeller i tallforståelseskompetanse finner man dersom elever på 1. trinn løser identiske matematikkoppgaver ... -
Samsvar mellom skriftlig matematikkeksamen og læreplan i faget, med vekt på matematisk kompetansemodell og funksjonskompetanse
Seland, Nora Elisabeth (Bachelor thesis, 2019)Bacheloroppgaven ser nærmere på matematikkeksamen på 10. trinn våren 2017. Problemstillingen er: På hvilken måte samsvarer skriftlig matematikkeksamen og læreplan i faget, med vekt på matematisk kompetansemodell og ... -
Self-Communicating Deep Reinforcement Learning Agents Develop External Number Representations
Sabathiel, Silvester; Petruzzellis, Flavio; Testolin, Alberto; Solstad, Trygve (Peer reviewed; Journal article, 2022)Symbolic numbers are a remarkable product ofhuman cultural development. The developmentalprocess involved the creation and progressive re-finement of material representational tools, suchas notched tallies, knotted strings, ... -
Slagskip - eit spel for auka koordinatkompetanse
Svarstad, Martin (Master thesis, 2022)Samstundes som den norske læreplanen tar opp funksjonar som eit sentralt emne (Kunnskapsdepartementet, 2019) viser forskinga til Klegseth (2018) at norske elevar manglar grunnleggande kompetanse innan funksjonar. Tidlegare ... -
Toward a unified account of definitions in mathematics education research: a systematic literature review
Torkildsen, Hermund André; Forbregd, Tore Alexander; Kaspersen, Eivind Skoland; Solstad, Trygve (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this paper, we provide a conceptual framework of the central aspects of mathematical definitions discussed in the mathematics education literature. Based on a systematic literature review, we found that characterizations ... -
Using the Rasch Model to Measure Comprehension of Fraction Addition
Winger, Marius Lie; Gausen, Julie; Kaspersen, Eivind; Solstad, Trygve (Peer reviewed; Journal article, 2020)In this study we investigate whether transformations between different representations of mathematical objects constitute a suitable framework for the assessment of students’ comprehension of fraction addition. Participants ... -
Utdypende, digitale tilbakemeldinger i matematikk
Sørbøen, Håvar (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke om utdypende, digitale tilbakemeldinger kan bidra til å engasjere elever i matematisk aktivitet og diskusjon. For å belyse dette spørsmålet, tar oppgaven for seg et utvalg 6. ... -
Utforskende matematikkundervisning. - Læreres besrkivelse og oppfattelse av utforskende matematikkundervisning sett i lys av fagfornyelsen
Øksdahl, Ragnhild (Master thesis, 2021)Sammendrag I 2013 fikk Ludvigsen-utvalget i oppdrag av regjeringen å vurdere grunnopplæringens fag opp mot fremtidens arbeids- og samfunnsliv. Dette resulterte i en rapport med tittelen Fremtidens skole (NOU 2015:8, 2015). ...