En kvalitativ studie av estimering av mengder
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3974]
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ forskning hvor jeg ser på hvilke estimeringsstrategier elever på 6.- og 7.klasse benytter seg av i møte med ulike strukturerte kvikkbildeoppgaver. Oppgavens problemstilling er: Hvilke estimeringsstrategier bruker elever i 6.- og 7.klasse ved kvikkbildeoppgaver hvor de skal estimere mengder med ulikt antall prikker?
Problemstillingen er delt opp i to forskningsspørsmål, dette er for å gå dypere inn i problemstillingen. Det er lite tidligere forskning på dette temaet, og den forskningen som er ser på elever fra andre land. Hensikten med denne oppgaven er å se på hvilke strategier norske elever benytter seg av. For å identifisere hvilke strategier deltakerne benyttet seg av, gjennomførte jeg en deduktiv analyse av det kvalitative datamaterialet. Resultatene i oppgaven viser et bredt spekter av ulike strategier. Den mest fremtredende strategien er gruppering. Resultatet viser et utvalg av deltakere som benytter seg av gruppestrukturene i mengdene, og benytter denne informasjonen til å gjøre et estimat av antallet i mengdene. This master thesis is a qualitative study examining the estimation strategies used by 6th and 7th-grade students when faced with various structured quick-image tasks. The research question is: What estimation strategies do 6th and 7th-grade students use when tasked with estimating quantities with different numbers of dots in quick-image tasks?
The research question is divided into two sub-questions to go the topic. There is limited previous research on this theme, and the existing studies focus on students from other countries. The purpose of this thesis is to explore the strategies employed by Norwegian students. To identify the strategies used by the participants, I conducted a deductive analysis of the qualitative data. The results of the thesis reveal a wide range of strategies. The most prominent strategy is grouping. The findings show a selection of participants who use the group structures in the quantities and use this information to estimate the number of dots in the quantity.