Browsing NTNU Open by Author "Skjæveland, Yngve"
Now showing items 1-20 of 20
-
Begynnaropplæring i historie etter LK20
Skjæveland, Yngve (Chapter, 2024) -
Bruk av lokale ressurser i samfunnsfagundervisninga
Aamodt, Simen Solvang (Master thesis, 2022)Læreplanen i samfunnsfag tilrettelegger for at elevene skal lære om seg selv, nærmiljøet de tilhører, og nasjonale og globale problemstillinger. For å konkretisere dette kan samfunnsfaglærere ta i bruk lokalsamfunnet som ... -
"De sier det på en snillere måte her, forstår du?": En kvalitativ studie av minoritetselevers erfaringer med historieundervisning, og deres opplevelse av historieundervisningens relevans og inkluderingsevne
Silkoset, Ina Dahl (Master thesis, 2023)Med denne oppgaven ønsket jeg å undersøke hvordan minoritetselever opplever historieundervisningen, med tanke på dens evne til å inkludere og være relevant. For å undersøke dette har jeg valgt en historiedidaktisk ... -
De yngste barnas behov for tilknytning som et ledd i barnehagens forebyggende arbeid: En kritisk diskursanalyse
Prestmo, Sissel (Master thesis, 2013)Temaet for oppgaven er knyttet til den stadig pågående debatten om de yngste barna i barnehagen, hvor det er blitt stilt kritiske spørsmål om hvorvidt barnehagen er bra eller ikke for de aller yngste barna. Det fremstår ... -
«Det her gjelder jo faktisk alle her i rommet alle må forholde seg til økonomi på et eller annet vis» En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres tolkning av læreplanens målsetting om personlig økonomi, og deres vurdering av egen faglig- og fagdidaktisk kompetanse
Liabø, Adrian Hildre (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven skal det undersøkes hvordan samfunnsfagslærere på ungdomstrinn tolker læreplanens målsetting om personlig økonomi, og hvordan lærerne vurderer sin egen faglige- og fagdidaktiske kompetanse. Jeg har ... -
Fordypningsoppgave – MGLU3511 Samfunnskritikk, medborgerskap og forskningsmetode for samfunnsfag (5-10).
Selsjord, Kristiane (Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Denne oppgaven er knyttet til samfunnsfagemnet MGLU3511 Samfunnskritikk, medborgerskap og forskningsmetode for samfunnsfag (5-10), og har følgende problemstilling: På hvilken måte fremstilles det samiske folket ... -
Fremstillingen av samer og samiske forhold i lærebøker i samfunnsfag.
Forbregd, Astri Aalbu (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan samer og samiske forhold blir fremstilt i lærebøker for samfunnsfag, og hvordan innholdet har endret seg fra LK06 til den nye LK20. Det empiriske materialet er hentet ut fra seks ... -
Hans Nielsen Hauge og haugianerne i lærebøker
Jerstad, Håkon (Bachelor thesis, 2021) -
Hvordan legger fagfornyelsen og læreverkene opp til undervisning i personlig økonomi på ungdomsskolen?
Leiknes, Lars Bakken (Bachelor thesis, 2021)Sammendrag I denne oppgaven blir det undersøkt hvordan to lærebøker legger opp til undervisning i personlig økonomi. Det blir først gjort en analyse av hvordan læreplanen legger opp til undervisning i personlig økonomi for ... -
Learning history in early childhood: Teaching methods and children’s understanding
Skjæveland, Yngve (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article discusses the teaching of history in early childhood education and care centres and children’s understanding of history. Based on interviews with eight Norwegian early childhood education and care teachers and ... -
Ledelse og læring i barnehagen
Skjæveland, Yngve; Granrusten, Per Tore; Moen, Kari Hoås; Lillemyr, Ole Fredrik (Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer ... -
Omgrepslæring i samfunnsfag i småskulen
Skjæveland, Yngve (Chapter, 2024)Kapittelet diskuterer omgrepslæring i samfunnsfag i 1.–4. klasse. Det er ei empirisk undersøking basert på intervju med 30 samfunnsfaglærarar. Lærarane meiner omgrepslæring må ha ein sentral plass i samfunnsfag, også på ... -
"Oss" og "De andre"
Nygaard, Cecilie (Master thesis, 2024)Bakgrunnen for oppgaven er basert på tanker rundt hverdagsrasisme og underliggende holdninger i samfunnet, med fokus på mangfold, et begrep som er sentralt i Læreplanverket fra 2020, men som er komplekst og omfattende. For ... -
På hvilken måte påvirker ledelse prosesskvaliteten i barnehagen?
Moa, Vigdis; Olsen, Anne Grete Wold (Master thesis, 2014)Med utgangspunkt i vår interesse for ledelse i barnehagen, og et økende samfunnsmessig nasjonalt og globalt fokus på kvalitet, ønsker vi med denne forskning å synliggjøre sammenhengen mellom ledelse og prosesskvalitet. Vår ... -
Personlig økonomi i skolen
Skorgenes, Karina Birkeland; Ulheim, Lene Marie (Master thesis, 2023)I en SIFO-rapport fremkommer det at skolen er den kunnskapskilden som scorer dårligst, når det kommer til opplæring i personlig økonomi (Bakkeli, 2020, s. 61). Dette til tross for et stadig økende fokus i samfunnet, noe ... -
Personlig økonomi i skolen
Skorgenes, Karina Birkeland; Ulheim, Lene Marie (Master thesis, 2023)I en SIFO-rapport fremkommer det at skolen er den kunnskapskilden som scorer dårligst, når det kommer til opplæring i personlig økonomi (Bakkeli, 2020, s. 61). Dette til tross for et stadig økende fokus i samfunnet, noe ... -
Samenes fremstilling i lærebøker
Sørbøen, Oda (Bachelor thesis, 2021) -
Samfunnsfagdidaktisk forsking med empiri frå norsk skule – eit forskingsoversyn
Skjæveland, Yngve (Peer reviewed; Journal article, 2020)The article provides an overview and assessment of empirical research on social studies in Norwegian school from 1997 to 2020. The research is fragmented and large parts of the social studies subject have scarcely been ... -
Synet på åndssvake i et historisk lys : hvilket syn kom til uttrykk på Røstad skole i perioden 1920-1932?
Lejon, Hanne (Master thesis, 2015)Mastergradsoppgaven er skrevet med bakgrunn i formuleringen av følgende problemstilling: «Synet på åndssvake i et historisk lys» - Hvilket syn kom til uttrykk på Røstad skole i perioden 1920-1932? Utviklingshemmede har ... -
Teknologisk nyskapning og kulturell brytning: Norsk jarnbane 1840-1880
Skjæveland, Yngve (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:205, Doctoral thesis, 2008)