Browsing NTNU Open by Author "Samuelsen, Anne Sofie"
Now showing items 1-15 of 15
-
Betydningen av positive lærer-elev-relasjoner for elever som viser innagerende atferd
Trøen, Mia Greiff (Master thesis, 2021)Denne studiens hensikt var å undersøke hvordan lærere i ungdomskolen møter elever som viser innagerende atferd og hvordan barnets stemme kan komme til uttrykk gjennom en positiv relasjon til læreren sin. Studien ble undersøkt ... -
"De vil jo så gjerne, men så makter de ikke" - En kvalitativ studie av PPT´s arbeid med skolevegringsproblematikk.
Hamadi, Selina Eckhoff (Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvordan ledere og rådgivere i pedagogisk-psykologisk-tjeneste (PPT) arbeider med skolevegringsproblematikk. Studien tar for seg forståelse og identifisering av ... -
Det er en av de mest krevende sakene vi har
Storlimo, Marte Hovin (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven hadde som hensikt å undersøke hvordan ansatte i pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) arbeider med tiltak relatert til skolevegring. Forskningsprosjektet tar for seg identifisering og forståelse av ... -
Elevers opplevelse av medvirkning og lydhørhet hos PP-rådgiveren i forbindelse med sakkyndighetsarbeidet
Sagerud, Idun (Master thesis, 2023)Forskning viser at elever i møte med PP-tjenesten i liten grad får medvirke, og blir fratatt deres stemme i beslutninger som gjelder dem selv (Barneombudet, 2017a; Nordahl T. m., 2018; NOU 2020:14, 2020). Videre legger ... -
Individet i et systemperspektiv, sakkyndighetsarbeid i PPT
Samuelsen, Anne Sofie; Bargel, Helen Lovise (Journal article; Peer reviewed, 2018)Individrettet- og systemrettet arbeid er ofte satt opp mot hverandre som to ulike tilnærmingsmåter i spesialpedagogisk arbeid, samtidig er tilnærmingsmåtene i begrenset grad operasjonalisert. I denne artikkelen forsøker ... -
Masteroppgave i spesialpedagogikk
Heimdal, Helene (Master thesis, 2021)Tema for denne studien er spesifikke språkvansker og tar for seg allmennpedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Følgende problemstillingen har vært utgangspunkt for oppgaven: «Hvilke intervensjoner gis ... -
"Når vi får til de her teamene, det er da vi lykkes" - En kvalitativ studie av skole og PPT´s arbeid med tiltak rettet mot skolevegring.
Gjellan, Anne (Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvilke erfaringer ansatte i skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har fra arbeid med tiltak rettet mot skolevegring. Undersøkelsen tar for seg forståelse ... -
Overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende kommunikasjon
Hagestuen, Ellen Hansen (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien har tatt sikte på å gi et innblikk i fire pedagogers erfaringer med pedagogiske samarbeidsområder i overgangen fra barnehage til skole for barn/elever som benytter alternativ og supplerende ... -
PP-tjenesten - Endringsagenter eller curlingveiledere?
Johannessen, Gitte Myrvang. (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om hvordan pedagogisk team kan være et verktøy for PPT i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolene. Pedagogisk team er et sosialt nettverk som fungerer som et ressursteam i ... -
Skulevegring - tolking av omgrepet og betydningar av endringar i læringsmiljøet
Jørgensen, Regine Aarflot (Master thesis, 2021)I mars 2020 stengte skulane i landet ned som følger av koronapandemien. Dette medførte at heimeundervisning vart den nye kvardagen til dei fleste grunnskuleelevane. Hensikta med denne studien er å sjå på korleis denne ... -
The Norwegian Educational Psychological Service: A systematic review of research from the period 2000-2015
Moen, Torill; Rismark, Marit; Samuelsen, Anne Sofie; Sølvberg, Astrid Margrethe (Journal article; Peer reviewed, 2018)The article reviews research on the Norwegian Educational Psychological service (EPS) in the period spanning 2000–2015. The material investigated consists of high quality research in terms of PhD studies and blind peer-reviewed ... -
Tilrettelegging av språkmiljø for elever med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon på tilrettelagte avdelinger og i ordinær skole.
Stavik-Karlsen, Solveig (Master thesis, 2021)Denne oppgaven har til hensikt å belyse problemstillingen «Hvordan kan man tilrettelegge for gode språkmiljø i skolen for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon?». Metodisk tilnærming Masterprosjektet ... -
Ufrivillig skolefravær
Åsheim, Vilde Ivana (Master thesis, 2023)Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å undersøke hvordan ansatte i pedagogisk-psykologisk-tjeneste (PPT) arbeider for å hjelpe elever som strever med skolefravær. Oppgavens overordnede problemstilling er som ... -
Vi må spæll på samme lag!
Ebbesen, Mona-Iren (Master thesis, 2020)Kravene til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har endret seg i takt med utviklingen av samfunnet, og tjenesten må være i kontinuerlig utvikling for å holde tritt med statlige krav og brukernes og samarbeidspartneres ...